aansluitpunt droge blusleiding in techniekruimte

Hier kun je alle vragen over Overige brandbeveiliging installatie's stellen

aansluitpunt droge blusleiding in techniekruimte

Berichtdoor paulw op vr 03 sep, 2010 14:51

Hallo,

ik heb een vraag over droge blusleidingen en de aansluitpunten daarvan. Stel de bovenste 2 verdiepingen van een kantoor liggen boven de 20 meter en de hoogste laag is een technische ruimte van >50m2. De bovenste laag is dus geen verblijfsruimte, maar wel een apart brandcompartiment.

Conform artikel 2.191 moet je een droge blusleiding hebben. Moet ik nu ook aan 2.192 voldoen voor wat betreft de aansluitpunten. Moet ik conform Bouwbesluit binnen 35 meter van de technische ruimte een aansluitpunt hebben of is die voor een techniekruimte niet vereist omdat het geen verblijfsgebied is?

2.191: Een gebruiksfunctie met een verblijfsgebied waarvan de vloer hoger ligt dan 20 m boven het meetniveau, heeft ten minste een al dan niet gemeenschappelijke droge blusleiding.
2.192: Het aantal droge blusleidingen is zodanig dat de loopafstand tussen een brandslangaansluiting van een droge blusleiding en een toegang van een op die aansluiting aangewezen rookcompartiment niet groter is dan 35 m.

Hoe denken jullie hierover?

Al vast bedankt.

Mvg, Paul Wijnstra
paulw
Nieuwlid

Re: aansluitpunt droge blusleiding in techniekruimte

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 06 sep, 2010 11:43

Stel dat je zou mogen kiezen, wat is het probleem om het WEL te doen?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor duiveltje op ma 06 sep, 2010 13:04

Ik zou dit aan de brandweer voorleggen. Formeel zou het moeten, maar als het toegangsniveau van de techniekruimte zich niet op de hoogste bouwlaag bevind, maar één niveau lager, is het zinloos het afnamepunt op de hoogste verdieping IN de techniekruimte aan te brengen. De brandweer moet namelijk aan kunnen koppelen buiten het brandcompartiment dat door brand is getroffen; dus het trappenhuis. In tegenstelling tot brandslanghaspels t.b.v. interne organisatie, worden brandslangen van de brandweer per definitie wel door brandwerende scheidingen gevoerd, omdat de brandweer wordt geacht deze scheiding afdoende te kunnen beschermen.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op ma 06 sep, 2010 13:24

ik heb een vraag over droge blusleidingen en de aansluitpunten daarvan. Stel de bovenste 2 verdiepingen van een kantoor liggen boven de 20 meter en de hoogste laag is een technische ruimte van >50m2. De bovenste laag is dus geen verblijfsruimte, maar wel een apart brandcompartiment.

Strikt gezien voor de technieklaag niet (geen VG) en voor de laag eronder wel (VG>20 m1). Als je dit doet dan kan de brandweer ook effectief met een slang in de techniekruimte komen. Vanuit schade beperking is het wel handig z'n ding.

Ga je wel een brandweerlift aanbrengen of laat je die ook weg?

In tegenstelling tot brandslanghaspels t.b.v. interne organisatie, worden brandslangen van de brandweer per definitie wel door brandwerende scheidingen gevoerd, omdat de brandweer wordt geacht deze scheiding afdoende te kunnen beschermen.

Brandslanghaspels mogen ook door rook en brandscheidingen gaan hoor.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Keer terug naar Overige brandbeveiliging installatie's