Wokkeltrap

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: Wokkeltrap

Berichtdoor Bakero op di 16 okt, 2007 12:12

Zo'n logische basiskennis lijkt me dat ook weer niet. Als het RC meer dan 2 uitgangen heeft, gaat het volgens mij niet op. Maar het is ook weer afhankelijk van de case natuurlijk...

Dus ga ik ook wel een beetje met de redenatie van Freddy mee.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Bakero op di 16 okt, 2007 12:14

Engeltje schreef:Hoewel het er dan niet rechtstreeks bij staat, zal de brandweer altijd stellen dat twee van die afzonderlijke, noodzakelijke nooduitgangen minimaal 5 mtr. uit elkaar moeten liggen.

Dit lijkt mij een beetje een eis van een maggi-preventist...
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 16 okt, 2007 12:55

Bakero schreef:Dit lijkt mij een beetje een eis van een maggi-preventist...

Mag je vinden... :wink: De logica achter de eis is echter tamelijk groot, en ik denk dat een rechter de preventist gelijk zal geven.

Het zou tenslotte ook wat vreemd zijn wanneer twee onafhankelijke toegangen (waar het toch eigenlijk om gaat) vanuit het ene artikel een onderlige afstand moeten kennen, en vanuit het andere direct naast elkaar zouden mogen liggen... Het laatste artikel is eigenlijk ook geschreven om toepassing te vinden wanneer het eerste artikel is gebruikt. De veiligheidsgedachte hierachter mag je gerust meewegen in je verhaal.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op di 16 okt, 2007 13:26

Ook bij brand in één woning (en de deur blijft open) zouden beide vluchtweg geblokkeerd kunnen worden als de trappenhuisdeuren recht tegenover de voordeur liggen.

Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen................. :roll: :twisted: :twisted:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 16 okt, 2007 13:31

Palmpie schreef:Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen...

De vraag is wat 'naast elkaar' nou eigenlijk is... een afstand van minder dan 5 mtr. onderling kun je je nog wel voorstellen op een wokkel wanneer beide deuren in dezelfde lange muur zitten.

En daarnaast, je hoeft geen wokkel toe te passen om deze situatie te krijgen... zou je toestaan dat de deuren dichter dan 5 meter bij elkaar in de buurt liggen wanneer het twee 'gewone' uitgangen naar RVVR waren?

Ik in ieder geval niet. :twisted:
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Bakero op di 16 okt, 2007 14:03

Engeltje schreef:Het zou tenslotte ook wat vreemd zijn wanneer twee onafhankelijke toegangen (waar het toch eigenlijk om gaat) vanuit het ene artikel een onderlige afstand moeten kennen, en vanuit het andere direct naast elkaar zouden mogen liggen... Het laatste artikel is eigenlijk ook geschreven om toepassing te vinden wanneer het eerste artikel is gebruikt. De veiligheidsgedachte hierachter mag je gerust meewegen in je verhaal.

Ben ik ook wel met je eens en ik vind jouw gedachte ook logisch. Maar meer in algemene zin, vind ik dat preventisten moeten oppassen hun eigen regels te verzinnen. Het lijkt me inderdaad niet direct dat 2 deuren naast elkaar liggen, he Palmpie?

Palmpie schreef:Daarnaast heb je de praktische uitwerking. Hoe wil je een wokkeltrappenhuis maken waar de toegangsdeuren naast elkaar liggen.................
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op do 18 okt, 2007 7:51

Palmpie schreef:
jh schreef:
Palmpie schreef:Een wokkeltrappenhuis is erg lastig voor je repressie, probeer maar eens een droge stijgleiding in één trappenhuis te krijgen.

Ik kom wel brandweermensen tegen die uit vanuit het oogpunt van repressie daarom twee droge stijgleidingen eisen; vanuit repressief oogpunt nóg lastiger lijkt me... ik heb tenminste medelijden met de brandwacht die voor een inzet alle afsluiters moet gaan controleren :mrgreen:

Ga maar eens na hoe je bij één stijgleiding moet lopen en bij twee.... Is geen meter meer lopen... :wink:

ehm... op basis van Pythagoras denk ik dat het toch wel iets korter is... :adviseur:
Jan Hus
500+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 18 okt, 2007 9:39

bij één stijgleiding zit hij of links of rechts maar wel boven elkaar.... Dus op de ene verdieping zit hij in trappenhuis A en op de volgende verdieping in trappenhuis B, daarna weer in trappenhuis A, enz, enz.
Theoretisch mag de leiding niet versleept worden volgens de NEN1594 omdat de koppelingen anders meer dan 2,5 meter uit elkaar zitten. Praktisch is dit ook niet te doen of je moet een hele dikke leuning door heel je trappenhuis krijgt.

Als je dan een wokkel trap heb en je moet het aansluitpunt op elke verdieping controleren dan moet je op ieder verdieping oversteken naar het andere trappenhuis om de leiding te blijven volgen. Je komt dus op iedere verdieping op het bordes/voorportaal van beide trappenhuizen. Het maakt dan dus niet uit of je één of twee leidingen moet controleren omdat je toch in beide trappenhuizen komt... :wink:

(voor de personen die het niet snappen: teken het maar eens uit!)
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op do 18 okt, 2007 10:28

Palmpie schreef:omdat de koppelingen anders meer dan 2,5 meter uit elkaar zitten.

Hey, dat is nieuw voor mij; waar staat dat?
Jan Hus
500+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 18 okt, 2007 10:47

afd. 4.2.1.4. uit de norm volgensmij. De aftakkingen mogen ten opzichte van elkaar niet meer dan 2 mtr. uit een verticale lijn liggen.

Een wokkeltrappenhuis heeft een volledige traplengte nodig om functioneel te zijn, plus nog twee bordeslengtes. Je kunt dus een wokkel nooit met 1 blusleiding afgedekt krijgen op elke verdieping.

Je zou wel twee blusleidingen naast elkaar kunnen plaatsen, voor de even en oneven verdiepingen. Alleen is dan het probleem hoe je bij het voedingspunt duidelijk aan gaat geven welke leiding ze van water moeten voorzien...
Joachim Bolte
Globale moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Bouw