Wettelijke definitie van een perceel

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Wettelijke definitie van een perceel

Berichtdoor Werner Driessens op do 12 apr, 2007 12:24

Wat is de definitie van een perceel?
Volgens het bouwbesluit Artikel 2.106 lid 3a mag ik de WBDBO reduceren naar 30 minuten indien het brandcompartiment en de besloten ruimte op hetzelfde perceel liggen.
Wanneer ik nu een bedrijfsverzamelgebouw heb met units van 30 minuten welke verhuurd worden, deze units gaan verkocht worden aan de verschillende eigenaren (ook worden de units kadestraal gesplitst). Wordt de WBDBO tussen de units dan 60 minuten?
Werner Driessens
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 12 apr, 2007 13:45

Beetje afhankelijk van de situatie, maar meestal wordt hierbij gekeken naar eigendom. Wanneer jij op meerdere aan elkaar grenzende percelen je invloed kunt laten gelden, mag je dat op zich zonder problemen als een groot perceel zien.

Bij bedrijfsverzamelgebouwen gaat het vaak mis hierin. Let wel op dat wanneer zo'n gebouw als een geheel wordt gezien qua brandveiligheid dit wel consequent moet worden doorgevoerd (een installatie, voor iedereen toegankelijk en bruikbaar bijvoorbeeld).

Jo.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Guust op do 12 apr, 2007 13:46

Een perceel is een stuk grond waarvoor één rechtsorde geldt, dat wil zeggen dezelfde eigenaar en hetzelde eigendomsrecht heeft.

Heeft iemand een stuk grond waarvoor hij voor een deel een ander eigendomsrecht heeft, bijvoorbeeld: eigendom voor het ene deel en vruchtgebruik voor het andere deel, dan zijn dat twee percelen.

De percelen worden geregistreerd bij het Kadaster.

Een perceel heeft een uniek kenmerk, bestaande uit gemeente, sectie en een perceelsnummer.

Dit kenmerk wordt kadastrale aanduiding genoemd.

Aldus de gegevens zoals beschreven op http://www.wikipedia.nl
Guust
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 12 apr, 2007 14:47

op zich waar, maar wanneer iemand percelen van anderen op gaat kopen, worden al die kleine lapjes grond niet per definitie een groot perceel, hoewel al die stukjes wel dezelfde eigenaar en rechtsorde krijgen... Dit zou apart geregeld moeten worden, wil de eigenaar dit realiseren.

Voor de technische toets maakt het verder niet uit of er nu een fictieve kadastergrens over het perceel loopt of niet.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Werner Driessens op do 12 apr, 2007 19:59

Engeltje,

Je geeft aan dat het voor de technische toets niet uitmaakt of er een fictieve kadastergrens over het perceel loopt of niet.
Maar wanneer spreek je dan van meerdere percelen? Als een kadastergrens geen scheiding vormt tussen percelen, wat dan wel.
Werner Driessens
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op vr 13 apr, 2007 7:28

Zoals al gezegd: wanneer het naastgelegen terrein een andere eigenaar heeft.

Wat zou volgens jou het probleem zijn wanneer we een aantal kleine kadastrale perceeltjes met dezelfde eigenaar als een groot 'bouwkundig' perceel zien?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Werner Driessens op vr 13 apr, 2007 12:12

Voor mij is het geen probleem om het als groot perceel te zien. Het is alleen dat indien de gemeente dit anders ziet, dus losse percelen, ik een verschil heb in mijn brandpreventietoets. Losse percelen betekend 60 minuten WBDBO en 1 groot perceel betekend 30 minuten WBDBO (of geen WBDBO). Wanneer je hier constructief geen rekening mee hebt gehouden heb je natuurlijk wel een probleem.
Werner Driessens
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op vr 13 apr, 2007 12:35

... dus...

altijd van tevoren even contact opnemen met de betreffende gemeente om de situatie uit te leggen, en te vragen hoe zij hiermee omgaan.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Werner Driessens op vr 13 apr, 2007 15:15

Hierdoor krijg je bij gemeente A misschien andere eisen dan bij gemeente B, is volgens mij niet de bedoeling van het bouwbesluit.
Werner Driessens
30+ berichten

Berichtdoor cnossenjj op vr 13 apr, 2007 19:21

Er is geen reden om na de verkoop van delen van een bedrijfsverzamelgebouw (nieuwe kadestrale grens) aanvullende eisen te stellen aan de wanden op deze kadestrale grens. Bij de bouw van het bedrijfsverzamelgebouw is waarschijnlijk een brandwerende wand om de 1000 m2 aangebracht. Deze grens dient na de verkoop gehandhaafd te worden.

Begin volgende week kom ik met wat meer tekst en uitleg met het hoe en waarom.

Groet, JC
cnossenjj
20+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw