jh schreef:EmielvR schreef:Ik gok dat dit in de nen6068 staat, of dat daarin verwezen word naar een norm waar het in staat.
Verder denk ik dat het ook staat in boek D van de sbr serie "Brandveiligheid: Ontwerpen en Toetsen".
Ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk te zeggen: dat staat niet in het Bouwbesluit en kan dus ook niet geëist worden. NEN 6068 bevat alleen de bepalingsmethode, en de serie BOT is geen regelgeving.
bouwbesluit Artikel 2.106 wbdbo lid 1. schreef:De volgens
NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een van rook en van brand gevrijwaarde vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis is niet lager dan 60 minuten.
Bron
Hier word in het bouwbesluit gezegt dat er tussen 2 compartimenten 60 minuten wbdbo moet zitten welke volgens de
NEN 6068 is bepaald. Nu staat er in NEN 6068 dat er bij een erfgrens een spiegelsymetrisch gebouw moet worden bijgedacht aan de andere kant van de erfgrens. Opdat moment praten we dus over 2 compartimenten. En dan is het bouwbesluit dus heel duidelijk, omdat vanuit elk compartiment naar elk compartiment 60 minuten wbdbo aanwezig moet zijn. Dus van de een naar de ander en terug.
Het bouwbesluit stuurt in deze de NEN 6068 duidelijk aan, dit artikel kun je mijn inziens niet uitvoeren zonder gebruik van die NEN.
werner schreef:Je zegt hier dat ieder de helft van 60 minuten moet leveren, maar in het bouwbesluit wordt duidelijk gesteld dat je het betreffende gebouw moet spiegelen t.o.v. de erfgrens en dan de WBDBO dient te bekijken. Er staat dus nergens dat je van binnen naar buiten de helft van 60 minuten moet leveren.
Zie uitleg hierboven.
werner schreef:Dit zg. 30 minuten "lenen" van de buren komt volgens mij alleen voor bij gelijkwaardigheid "beheersbaarheid van brand".
Nee, zeker niet, dit word altijd toegepast bij een erfgrens.
Wel leuk zo'n discussie