watersproei gordijn

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: watersproei gordijn

Berichtdoor FireTechn op ma 23 nov, 2009 8:55

Nog even een aanvullende reactie

Er zijn specifieke testen beschikbaar voor watermist systemen waarin een vergelijking gemaakt is tussen het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand en wat het verschil is indien tussen deze brandhaard en het aan te stralen object een waterscherm actief is.

Bij deze testen is vastgesteld dat in geval van een geactiveerd scherm de temperaturen van het aangestraalde object tot +/- 100°C beperkt kunnen worden.
Deze test is formeel bedoeld voor een scheiding tussen een met watermist beveiligd gebied en een onbeveiligd gebied, maar zou tevens toegepast kunnen worden voor een scheiding tussen compartimenten e.e.a. afhankelijk van de ter plaatse aanwezige omstandigheden alsmede brandlast
FireTechn
Nieuwlid

Berichtdoor --kruisje-- op ma 23 nov, 2009 9:20

Er zijn specifieke testen beschikbaar voor watermist systemen waarin een vergelijking gemaakt is tussen het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand en wat het verschil is indien tussen deze brandhaard en het aan te stralen object een waterscherm actief is.

Heb je daar een rapportje van? Is dit gelijkwaardig aan een 30/60 EI/EW scheiding?
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op ma 23 nov, 2009 10:16

het effect wat een brand heeft op een aan te stralen object op een paar meter afstand

Volgens de NEN 6069 wordt de warmtestraling op een meter gemeten, en de temperatuur direct aan de niet verhitte zijde.

Ik sluit me aan bij Kruisje dat ik graag deze testrapportages zou willen zien. Wellicht biedt dit een oplossing.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor FireTechn op di 01 dec, 2009 16:26

Beste,

Deze documenten zijn strikt vertrouwelijk en kunnen ter inzage worden voorgelegd.

Indien gewenst kunnen we hiervoor eens een afspraak maken.

Online verspreiden van deze documenten is niet verstandig.

Via deze link kunt u een afspraak maken.

Groeten,

Fire Technology
FireTechn
Nieuwlid

Berichtdoor --kruisje-- op di 01 dec, 2009 16:47

Deze documenten zijn strikt vertrouwelijk en kunnen ter inzage worden voorgelegd.

Indien gewenst kunnen we hiervoor eens een afspraak maken.

Online verspreiden van deze documenten is niet verstandig.

Waarom is dat niet verstandig?

Als je deze documenten wilt gebruiken voor een bouwaanvraag vallen deze ook onder de WOB.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op di 01 dec, 2009 17:47

Wat is er zo vertrouwelijk?

watermist is niet een uniek produkt. De vorm van de koppen wel.

Door geen documentatie aan te leveren blijft de scepsis terecht bestaan. Ik geloof niet in watermist als vervanger voor veel sprinklerinstallaties.

Kleine afgebakende kantoortjes: prima. Atria en dergelijke, no way! (niet zonder bewijzen)
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor FireTechn op di 01 dec, 2009 20:24

Documentatie aanleveren kan ik wel, een testrapport is een ander verhaal ;-).

Watermist werd in eerste instantie inderdaad gebruikt voor object-bewaking. Zoals jullie weten staat de techniek niet stil en Marioff ook niet... Intussen zijn er meer dan 7000 full scale brandtesten gedaan, in samenwerking met geaccrediteerde instanties.

Ik ben het wel met je eens dat watermist niet geschikt is voor ALLE toepassingen waar sprinkler geëist wordt, maar de stelling dat watermist alleen voor kleine afgebakende kantoortjes gebruikt kan worden is dan ook weer wat kort door de bocht.

Als jullie me via PM een e-mailadres sturen kan ik wel enkele testen sturen bij wijze van voorbeeld. (Theater-Bioscoop test 12m hoog)
FireTechn
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 02 dec, 2009 21:20

Je moet je niet beperken tot alleen 'watermist', dat kun je nog op zoveel verschillende manieren vormgeven dat er geen zinning woord te zeggen is of watermist geschikt is voor een bepaald doel.

De objectbewaking waar je het over hebt is waarschijnlijk de offshore-toepassing met waterkanonnen. Geweldige toepassing, maar absoluut niet geschikt als compartimenteringsmethode.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Peter op do 17 maart, 2011 11:17

Inmiddels is (de eerste?) toepassing van watermist als brandscheiding een feit: http://www.brandveilig.com/onderwerpen/ ... ilig-31573. Een open vraag: heeft er iemand ook meer informatie in de vorm van testrapporten, video's of anderszins beschikbaar?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor renedef op di 05 apr, 2011 15:03

Het testrapport is nog niet openbaar beschikbaar.
renedef
20+ berichten

Vorige

Keer terug naar Bouw