Vraagstuk WBDBO kamerverhuur

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Vraagstuk WBDBO kamerverhuur

Berichtdoor Sander Voogel op di 20 apr, 2010 7:45

Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.

Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 20/30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.

Artikel 2.113 Weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag

De Volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis, is niet lager dan 20 minuten.

Nu is hier de regel ontstaan dat die latten gelijmd én geschroefd moeten worden gemonteerd.
We komen ze veel gespijkerd of geniet tegen. De vraag is daar, wat doet zo'n lat met spijkers bij hitte, vervormt dit en laat de lat los?

Met andere woorden, hoe kunnen we goed motiveren of de latten volledig gelijmd en geschroefd moeten worden, of is dat niet eens nodig?

Hoe gaat dit bij jullie, en wat voor regel hanteren jullie hierbij?

Groeten Sander Voogel

PS: dit topic ook gestart op: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=29919.0
Sander Voogel
Nieuwlid

Re: Vraagstuk weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag kam

Berichtdoor Joachim Bolte op di 20 apr, 2010 9:06

Probleempje is dat er weinig onderzoek naar is gedaan, en het onderzoek wat IS gedaan is altijd uitgevoerd met gelijmde en geschroefde latten.

Van die oplossing 'weten' we dus dat dat ze voldoet. Je mag met een andere oplossing komen (spijkeren, nieten), maar je moet dan zelf gaan aantonen dat dit OOK voldoet. Dat wordt een kostbare operatie. Kostbaarder in ieder geval dan een paar schroeven indraaien.

Kort gezegd weten we dus niet of gespijkerde latten voldoen, en daar om voldoen ze niet... :)
Joachim Bolte
Globale moderator

Re: Vraagstuk WBDBO kamerverhuur

Berichtdoor AB op wo 21 apr, 2010 7:46

Uitgaande dat er geen sprake is van een bijbehorend attest is de reden waarom glaslatten niet gespijkerd mogen worden volgens mij als volgend:

Glaslatten aan de vuurzijde zullen (kunnen) door verhitting krom trekken. Wanneer de latten gespijkerd zijn zullen de spijkers tijdens het kromtrekken van de latten gewoon door de latten heen worden getrokken. Als de glaslatten weg zijn kan dus het raam in zijn geheel uit zijn sponning vallen.

Het schroeven van de latten voorkomt bovenstaande problematiek!
AB
60+ berichten

Berichtdoor Sander Voogel op wo 21 apr, 2010 10:47

dat is duidelijk maar als ik dit niet kan aantonen of hardmaken, kan ik het toch ook niet eisen?
Sander Voogel
Nieuwlid

Berichtdoor Roel Laghuwitz op wo 21 apr, 2010 11:32

@Sander:
In jouw vraag wordt gevraagd om een goede motivatie. Volgens mij zijn bovengenoemde reacties goede motiveringen om schroeven (incl lijm) i.p.v. spijkers voor te schrijven.
En zoals Joachim al aangaf, de onderzoeken worden ook zo uitgevoerd, dus als iemand/aanvrager van mening is dat gespijkerde sponninglatten ook (kunnen) voldoen, dan laat je hem/haar dit toch aantonen ?
Roel Laghuwitz
Nieuwlid

Berichtdoor Albert van den Hoek op wo 21 apr, 2010 15:25

Hallo,

Wij hebben dit probleem ook gehad en moesten toe ruim 12000 schroeven plaatsen! Je kan de testen en eisen terug vinden in een test rapport van TNO in Delft. Hierin staat precies vermeld hoe er is getest en waarom je moet schroeven.

:) groet Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 21 apr, 2010 17:06

Albert van den Hoek schreef:Hallo,
Wij hebben dit probleem ook gehad en moesten toe ruim 12000 schroeven plaatsen! Je kan de testen en eisen terug vinden in een test rapport van TNO in Delft. Hierin staat precies vermeld hoe er is getest en waarom je moet schroeven.
:) groet Albert

Heb je een link naar dat testrapport?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Albert van den Hoek op di 27 apr, 2010 8:26

Hallo,

Ik adviseer je om TNO in delft te bellen ik heb dat toen ook gedaan ze hebben het rappoort toen opgestuurd.
Via internet lukte het niet.

Groet Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor Albert van den Hoek op di 27 apr, 2010 11:02

Sander,

Ik heb nog even gezocht dit is het rappoort: 93-CVB-R1063 beoordelingmethode voor de bepaling van de brandwerendheid m.b.t het criterium thermische isolatie betrokken op de warmtestraling volgens NEN 6069 van spiegel draadglasbeglazing

Telefoonnummer:0152763000

Groet Albert :lol:
Albert van den Hoek
20+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw