Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.
Ik zit even met een vraagstuk hier. Er loopt bij ons namelijk een discussie, en ik heb mijzelf opgeofferd om daar helderheid in te zoeken.
Het is natuurlijk zo, dat bij kamerverhuur, de sponningen van de kamerdeuren moeten voldoen aan de wbdbo van minstens 20/30 minuten. Hierbij moeten de sponningen dus 25 mm dik zijn, eventueel(en vaak) opgedikt met hardhouten latten.
Artikel 2.113 Weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag
De Volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment, een besloten ruimte waardoor een brand- en rookvrije vluchtroute voert, en een niet besloten veiligheidstrappenhuis, is niet lager dan 20 minuten.
Nu is hier de regel ontstaan dat die latten gelijmd én geschroefd moeten worden gemonteerd.
We komen ze veel gespijkerd of geniet tegen. De vraag is daar, wat doet zo'n lat met spijkers bij hitte, vervormt dit en laat de lat los?
Met andere woorden, hoe kunnen we goed motiveren of de latten volledig gelijmd en geschroefd moeten worden, of is dat niet eens nodig?
Hoe gaat dit bij jullie, en wat voor regel hanteren jullie hierbij?
Groeten Sander Voogel
PS: dit topic ook gestart op: http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=29919.0