vraag over brandwerendheid dakramen

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

vraag over brandwerendheid dakramen

Berichtdoor 2advise op wo 01 sep, 2010 9:16

Hallo,

Ik weet dat onderstaande vraag niet echt thuishoort in dit forumonderdeel, maar bij waar hij wel hoort reageert er niemand, wellicht wordt die minder goed gelezen. Dus vandaar dat ik maar even zo 'brutaal' ben hem hierin te zetten.

Ik heb een tweetal vragen over het gebruik van de SKD brandkaart.

Het betreft een schuine kap haaks op de perceelsgrens. In deze schuine kap zitten tien dakramen (het is een lange kap).

Nu begrijp ik dat ik e.e.a. zou kunnen berekenen met de formule zoals die rechtsonder op pagina 3 op de SKD brandkaart staat en dat ik dan verder geen programma's als Brando nodig heb, die formule is gebaseerd op NEN6068. Klopt dat? Verder moet je in de betreffende formule de parameter 'n' invullen. Deze is 1 als je maar één raam hebt, en Wortel2 als je er twee hebt. Maar wat nu als je er 10 hebt zoals in mijn situatie? Dan is het Wortel10 misschien? Of werkt dat zo niet.

Hopelijk zijn er mensen die hier ervaring in hebben, en mij kunnen helpen, ik verneem het graag z.s.m. mogelijk!

Alvast bedankt,

Ronald
2advise
30+ berichten

Re: vraag over brandwerendheid dakramen

Berichtdoor Bakero op wo 01 sep, 2010 12:10

Goh, de SKD brandkaart... nog nooit van gehoord. Tja één keer moet de eerste keer zijn.

Geldt deze wel "officieel"? Ik zie verwijzingen naar een rapport uit 1996 van TNO (vorige eeuw) en naar artikelen uit het vorige Bouwbesluit van 1992.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Bakero op wo 01 sep, 2010 12:18

Ha, onderaan de brandkaart:

1998: Alle rechten voorbehouden ... Aan gebruik van de brandkaart kunnen geen rechten of aanspraken worden ontleend. De brandkaart heeft een signaalfunctie en wil u attent maken op manieren om brandveiligheid te beoordelen. Zij beoogt niet meer dan een aanzet te geven voor een gestructureerde bijdrage aan beoordeling van brandveiligheid. Het volgen van de diverse richtlijnen zoals het stroomschema geeft geen garantie dat brand uitblijft of de gevolgen van brand niet of minder ernstig zullen zijn...
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor duiveltje op vr 03 sep, 2010 9:50

Bakero schreef:Goh, de SKD brandkaart... nog nooit van gehoord. Tja één keer moet de eerste keer zijn.

Geldt deze wel "officieel"? Ik zie verwijzingen naar een rapport uit 1996 van TNO (vorige eeuw) en naar artikelen uit het vorige Bouwbesluit van 1992.

Ook de normen die aan de berekeningen ten grondslag hebben gelegen zijn, onder invloed van voortschrijdend inzicht, de laatste jaren nog wel eens aangepast.

sinds enige tijd is trouwens ook electrische verlichting verplicht. :F:
duiveltje
240+ berichten

Keer terug naar Bouw