Voorportaal bij brandweerlift en trappenhuis

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Voorportaal bij brandweerlift en trappenhuis

Berichtdoor Keith L op wo 26 okt, 2011 16:27

Dag allemaal,

Ik heb een vraag wat betrekking tot het BB2012.

Ik heb een kantoorgebouw waarbij de hoogste VG vloer boven de 20 meter is gelegen.
In dit geval heb ik het volgende nodig:
- Een brandweerlift
- Voorportaal bij brandweerlift (WBDBO 60 min)
- Voorportaal bij trappenhuis (WRD 30 min)

Situatie:
- Ik heb 1 personenlift, 1 brandweerlift en 2 trappenhuizen (waarbij de toegang meer dan 5 meter van elkaar zijn gelegen).

(vraag)
1) Mag een voorportaal van een brandweerlift samenvallen met het voorportaal van een trappenhuis, dus 1 voorportaal. Het voorportaal dient dan WBDBO 60 min zijn en minimaal 2 meter lang zijn?
2) Een voorportaal (WRD 30min) van een trappenhuis mag niet samenvallen met een andere trappenhuis? (klopt dat?)
3) Mag ik 1 groot voorportaal maken met een WBDBO van 60 min. waarin een lift, een brandweerlift en allebei de trappenhuizen zijn opgenomen?

Alvast bedankt.

gr.
K
Keith L
Nieuwlid

Re: Voorportaal bij brandweerlift en trappenhuis

Berichtdoor johan op do 27 okt, 2011 9:55

Keith L schreef:Dag allemaal,

Ik heb een vraag wat betrekking tot het BB2012.

Ik heb een kantoorgebouw waarbij de hoogste VG vloer boven de 20 meter is gelegen.
In dit geval heb ik het volgende nodig:
- Een brandweerlift
- Voorportaal bij brandweerlift (WBDBO 60 min)
- Voorportaal bij trappenhuis (WRD 30 min)

Situatie:
- Ik heb 1 personenlift, 1 brandweerlift en 2 trappenhuizen (waarbij de toegang meer dan 5 meter van elkaar zijn gelegen).

(vraag)

1) Mag een voorportaal van een brandweerlift samenvallen met het voorportaal van een trappenhuis, dus 1 voorportaal. Het voorportaal dient dan WBDBO 60 min zijn en minimaal 2 meter lang zijn?

Dit is inderdaad een mogelijke oplossing. Hier zijn o.a. de artikelen 2.106-6, 2.120-1 en 6.26-1 van toepassing.
2) Een voorportaal (WRD 30min) van een trappenhuis mag niet samenvallen met een andere trappenhuis? (klopt dat?)

Klopt, elk trappenhuis moet een afzonderlijk voorportaal hebben. art 2.106-6
3) Mag ik 1 groot voorportaal maken met een WBDBO van 60 min. waarin een lift, een brandweerlift en allebei de trappenhuizen zijn opgenomen?

Nee, is geen goede oplossing. voldoet niet aan art 2.106-6

Alvast bedankt.

gr.
K
johan
240+ berichten

Berichtdoor Keith L op vr 28 okt, 2011 15:04

Ik vraag me dan af of tussen de toegangsdeur van de brandweerlift en het voorportaal (extra beschermde vluchtroute) nog een WBDBO eis van 60 min. geldt?
Keith L
Nieuwlid

Berichtdoor --kruisje-- op vr 28 okt, 2011 18:41

Ik vraag me dan af of tussen de toegangsdeur van de brandweerlift en het voorportaal (extra beschermde vluchtroute) nog een WBDBO eis van 60 min. geldt?

Indien je liftschacht voldoet aan de eisen dat die niet in een brandcompartiment behoeft te liggen mag deze direct zonder brandscheiding in verbinding staan met de EBVr. Wat voor meerwaarde zou een 60 minuten lift deur nog hebben?
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Keer terug naar Bouw