vluchten via een luik

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

vluchten via een luik

Berichtdoor rescuefirefighter op di 26 jul, 2011 20:39

een gebouw, bestaande uit 2 bouwlagen.
de bovenste bouwlaag wordt gebruikt als les lokaal.
de bovenste bouw laag is te berijken via een trap waarna je via een deur toegang krijgt tot het leslokaal
de ruimte is ongeveer 16 bij 8 meter, aan het einde van het lokaal zit een luik wat gebruikt wordt als vluchtluik ingaval van een calamiteit.
het luik bestaat uit twee gedeelte wat scharnierd, zodat het als het waren tegen elkaar vouwd zodat de doorgang naar beneden groter wordt.
aan het luik zit een ketting om hem als het waren open te trekken zodat er een doorgang naar beneden gecreeerd wordt
tevens is er in het lokaal geen daglicht aanwezig.
via dit luik kom je weer beneden in een gang.
aan het uiteinde van de gang, plusminus 4 meter, zit een deur waardoor je naar buiten gaat.
mijn vraag is of dit luik gekenmerkt kan worden als vluchtweg en waar ik dit kan vinden in het gebruiksbesluit, bouwbesluit of andere regelgeving.
rescuefirefighter
Nieuwlid

Re: vluchten via een luik

Berichtdoor Paul Wendt op di 26 jul, 2011 23:00

Zo te lezen twijfel je zelf al aan de brandveiligheid. Concreet: in het gebruiksbesluit, bouwbesluit of andere regelgeving zal je niet vinden dat een dergelijke situatie voldoet aan de primaire brandveiligheid. De omschreven situatie doet mij denken aan die tijd dat kinderdagverblijven nog waren gevestigd op 3 hoog achter, als je begrijp wat ik bedoel. In mijn tijd als opsporingsambtenaar had ik als laatste het gebouw verlaten en een hangslot op de voordeur gedaan.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 27 jul, 2011 8:20

De vraag komt ook bij mij op of er zowiezo wel een tweede vluchtweg nodig is. Wat zijn de preciese loopafstanden?
( tekeningetje?)
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor rescuefirefighter op wo 27 jul, 2011 10:32

De loopafstand is hooguit 20 meter maar dan nog.
Al zou er bij de normale toegang brand zijn dan móet je via een andere uitgang moeten vluchten
rescuefirefighter
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 27 jul, 2011 13:21

Dat lijkt zo, maar in kleine pandjes kan 1 uitgang zeker wel voorkomen. Immers is de gerechtvaardigd gedachte dat in zo'n klein pandje de brand snel wordt ontdekt en er dus nog voldoende tijd is om te vluchten.
Als het 1 rookcompartiment is en er wordt voldaan aan de vluchtlengte dan kan 1 uitgang wel voldoende zijn.
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Koolifant op zo 30 okt, 2011 13:19

Als ik het goed begrijp is het luik met een enkele handeling te openen. Als het duidelijk te zien is hoe je hem moet gebruiken en dat het een vluchtweg is, zou ik niet zien waarom het niet kan. Misschien zinvol om te kijken of hier jurispudentie over is?
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 31 okt, 2011 10:11

Zou je ook wat meer kunnen zeggen over de functie van het lokaal? Het kan namelijk zijn dat er vanuit de 'standaard' bouwregelgeving maar 1 vluchtroute is vereist, maar vanuit de Arbo-regelgeving meerdere routes. Ook vind ik het wat vreemd dat je een lokaal zonder daglicht hebt.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Koolifant op ma 31 okt, 2011 10:18

Joachim Bolte schreef:Het kan namelijk zijn dat er vanuit de 'standaard' bouwregelgeving maar 1 vluchtroute is vereist, maar vanuit de Arbo-regelgeving meerdere routes. Ook vind ik het wat vreemd dat je een lokaal zonder daglicht hebt.

Huh, dat kan toch helemaal niet? Een vluchtroute is een bouwkundige voorziening dus daar mag de arbo regelgeving volgens mij geen hogere eisen stellen dan het BB.
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor Peter op ma 31 okt, 2011 22:41

Koolifant schreef:
Joachim Bolte schreef:Het kan namelijk zijn dat er vanuit de 'standaard' bouwregelgeving maar 1 vluchtroute is vereist, maar vanuit de Arbo-regelgeving meerdere routes. Ook vind ik het wat vreemd dat je een lokaal zonder daglicht hebt.

Huh, dat kan toch helemaal niet? Een vluchtroute is een bouwkundige voorziening dus daar mag de arbo regelgeving volgens mij geen hogere eisen stellen dan het BB.

Lijkt mij ook.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 05 dec, 2011 11:04

de ARBO geeft gebruiksvoorwaarden, geen rechtstreekse bouwkundige eisen. Prima wanneer je een lokaal met maar 1 uitgang hebt, maar je mag het dan bijvoorbeeld niet als praktijklokaal scheikunde gebruiken.

En waarom stellen jullie dat alleen het bouwbesluit bouwkundige eisen kan geven? art. 122 Woningwet gaat over 'rechtshandelingen naar burgerlijk recht', niet over rechtstreekse aansturing vanuit wet- en regelgeving. Art. 120 Ww geeft JUIST de mogelijkheid om bepaalde verbindende voorschriften de bouwregelgeving te laten ondersteunen/overrulen... Daarom staat die ook in de weigeringsgronden naast het Bouwbesluit in de Wabo genoemd.

Het kan dus goed zijn dat bouwkundige eisen zich rechstreeks of indirect 'stapelen'. Vooral bij ARBO (toegankelijkheid/veiligheid) zie je dat nog wel eens, maar ook bijv. bij milieu (exposie/brandwanden of plaatsing opslag).
Joachim Bolte
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Bouw