vluchten via ander compartiment

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: vluchten via nader compartiment

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 19 okt, 2011 9:23

Peter schreef:... er altijd een rookvrije terugtocht mogelijk is. Er zijn immers altijd twee onafhankelijke vluchtroutes. Dat hangt denk ik niet van de gebruikte materialen in de vluchtroute af. De terugtocht kent volgens mij ook altijd rookscheidingen die een rookvrije terugtocht garanderen...

Wanneer dat zo is, dan heb je gelijk, maar de initieele vraag ging er juist over of je die voorzieningen wel zou moeten toepassen wanneer je RVVR tegelijk ook een ander BC is. Volgens mij (en zo te zien ook volgens jou) moet de vluchtroute aan de eisen voor een RVVR voldoen, en is het 'liggen in een ander BC' geen excuus om er vanaf te wijken.
Joachim Bolte
Globale moderator

Re: vluchten via nader compartiment

Berichtdoor Peter op do 20 okt, 2011 20:35

Joachim Bolte schreef:
Peter schreef:... er altijd een rookvrije terugtocht mogelijk is. Er zijn immers altijd twee onafhankelijke vluchtroutes. Dat hangt denk ik niet van de gebruikte materialen in de vluchtroute af. De terugtocht kent volgens mij ook altijd rookscheidingen die een rookvrije terugtocht garanderen...

Wanneer dat zo is, dan heb je gelijk, maar de initieele vraag ging er juist over of je die voorzieningen wel zou moeten toepassen wanneer je RVVR tegelijk ook een ander BC is. Volgens mij (en zo te zien ook volgens jou) moet de vluchtroute aan de eisen voor een RVVR voldoen, en is het 'liggen in een ander BC' geen excuus om er vanaf te wijken.

Haakjes! Vaak staat daar tussen de kern, of onzin.

Het lijkt me zinvol deze kwestie beter te onderzoeken. Voorbeelden kunnen daarbij zeer behulpzaam zijn. Ik ben op dit moment te veel tijd kwijt aan praktische brandveiligheid in concrete plannen om het uit te zoeken. Daarnaast lijkt me bestudering van het nieuwe Bouwbesluit in deze kwestie ook relevant en ook daar ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoop dat diegenen die suggereren dat het nieuwe Bouwbesluit in deze kwestie duidelijker is, alvast een voorzet doen.
Peter
240+ berichten

Re: vluchten via ander compartiment

Berichtdoor johan op vr 21 okt, 2011 13:23

Eigenlijk zegt het nieuwe BB dat wanneer je de keuze hebt uit 2 rookvrije vluchtroutes alle eisen vervallen nadat je achter een rookwerende deur staat. Beter gezegd, als je achter een van de twee rookwerende deuren staat gelden in beginsel eigenlijk nog maar 2 basisregels:
-De constructie van de vluchtroute niet mag bezwijken bij brand in een subbrandcompartiment waarin die vluchtroute niet ligt. (BB 2012 art 2.9 lid 1)
-Eenmaal in een van beide rookvrije vluchtrouten aangekomen mogen deze vluchtrouten niet meer door hetzelfde brandcompartiment voeren (BB2012 art 2.106 lid 1 en 2)

let wel, in het BB 2012 zijn de begrippen zijn gewijzigd, het begrip rookvrije vluchtroute is vervangen door een beschermde vluchtroute en de rookwerende scheiding is vervangen door een scheiding met een wbdbo van 20 minuten.
johan
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Bouw