vluchten vanuit een brandcompartiment naar een ander BC

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

vluchten vanuit een brandcompartiment naar een ander BC

Berichtdoor Harold Kraats op ma 23 mei, 2011 21:35

Een paar algemene vragen:
1. Mag er gevlucht worden vanuit een brandcompartiment naar een ander brandcompartiment van waaruit naar het aansluitend terrein kan worden bereikt?
2. geldt er een maximale loopafstand van uitgang BC naar uitgang gebouw of toegang vluchttrappenhuis?
3. gelden er beperkingen aan de vluchtroute tussen uitgang BC en uitgang gebouw of toegang vluchttrappenhuis?
4. gelden er nog andere/meer beperkingen voor deze situatie?

Kunt u mij ook aangeven waar ik de onderbouwing kan terugvinden in het bouwbesluit.
Bijlagen
vlucht via BC.jpg
BC-overzicht
Harold Kraats
Nieuwlid

Re: vluchten vanuit een brandcompartiment naar een ander BC

Berichtdoor Jarnold ter Meer op di 24 mei, 2011 0:04

Even een korte reactie:
1. Ja, het andere BC vormt dan de rookvrije vluchtroute.
2. Ja, afstanden van rookvrije vluchtroute.
3. Ja, voorwaarden rookvrije vluchtroute.
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor Harold Kraats op di 24 mei, 2011 10:57

Dank voor je reactie!
Hierbij mijn reactie:
1. waarom RVV en geen BRVR? Je passeert immers een brandscheiding. Inrichting dient te voldoen aan de eisen gesteld aan de bestempelde status: RVV of BRVR.
2. max. loopafstanden is meestal 30 mtr. Geldt deze 30 mtr dan ook van uitgang BC naar uitgang gebouw?
Harold Kraats
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op wo 25 mei, 2011 13:28

Harold Kraats schreef:...
1. waarom RVV en geen BRVR? Je passeert immers een brandscheiding. Inrichting dient te voldoen aan de eisen gesteld aan de bestempelde status: RVV of BRVR.

Een brvvr (= brvr) is het niet want het ligt in een brandcompartiment.

Nu zie ik niet in waarom het een brvvr zou moeten zijn. Het moet een rvvr (= rvv) zijn. Dus die gang moet dan ook als zodanig zijn uitgevoerd en ligt dan dus niet in een rookcompartiment.

Harold Kraats schreef:2. max. loopafstanden is meestal 30 mtr. Geldt deze 30 mtr dan ook van uitgang BC naar uitgang gebouw?

Goeie vraag. Ben ik ook benieuwd naar waar er in het Bouwbesluit hierover iets staat.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Mabr Elenbaas op vr 10 jun, 2011 7:34

Harold,

1) Ja je mag door een ander brandcompartiment vluchten naar de uitgang van een bouwwerk.
2) De loopafstand van 30 meter is alleen bij woningen en logies van toepassing (artikel 2.172 bb)
3) De materiaal keuzes is dat brand/rookcompartiment waardoor gevlucht wordt moet voldoen aan de eisen rookvrije vluchtroute.

Succes.
Mabr Elenbaas
Nieuwlid

Keer terug naar Bouw