verlichting vluchtroute

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

verlichting vluchtroute

Berichtdoor 2advise op di 07 sep, 2010 16:04

Hallo,

Ik heb een restaurant met een terras. Via dit terras vlucht je naar buiten, naar het openbaar terrein.

Nu zegt de brandweer dat op het terras 'noodwaakverlichting' geplaatst moet worden, zodat dit ook veilig is. Lijkt me logisch, maar ik kan dat verder nergens vinden in de regelgeving. Hoe zit dit precies? Is er iemand die er meer van weet? Heet dit inderdaad noodwaakverlichting of is het gewoon noodverlichting die weersbestendig is bijvoorbeeld?

Ik verneem het graag, alvast bedankt,

Ronald
2advise
30+ berichten

Re: verlichting vluchtroute

Berichtdoor --kruisje-- op di 07 sep, 2010 18:06

Nu zegt de brandweer dat op het terras 'noodwaakverlichting' geplaatst moet worden, zodat dit ook veilig is. Lijkt me logisch, maar ik kan dat verder nergens vinden in de regelgeving. Hoe zit dit precies? Is er iemand die er meer van weet? Heet dit inderdaad noodwaakverlichting of is het gewoon noodverlichting die weersbestendig is bijvoorbeeld?

Klopt dat je het nergens kan vinden, BB kent alleen een eis voor besloten rookvrije vluchtroutes.

Al is het wel verstandig om te doen als het een donkere plek is.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Albert van den Hoek op di 07 sep, 2010 19:03

Hallo,

Het maakt niet uit of het binnen of buiten is een vluchtweg dient verlicht te zijn.(1lux gemeten op de vloer)
Voor buiten mag je desnoods een schijnwerper gebruiken als hij maar is voorzien van noodstroom.

Groet Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op wo 08 sep, 2010 6:29

Het maakt niet uit of het binnen of buiten is een vluchtweg dient verlicht te zijn

graag een artikel nummertje dan;)
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 08 sep, 2010 7:59

Hallo,

Het maakt niet uit of het binnen of buiten is een vluchtweg dient verlicht te zijn.(1lux gemeten op de vloer)
Voor buiten mag je desnoods een schijnwerper gebruiken als hij maar is voorzien van noodstroom.

Groet Albert

Dit staat in het deel van de norm (NEN 1838) dat niet door het bouwbesluit wordt aangewezen.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor 2advise op wo 08 sep, 2010 8:29

Bedankt voor jullie reacties. Het e.e.a. is zodanig klein dat er binnen geen noodverlichting en geen noodstroom hoeft te worden toegepast (is 1 rookcomp. met relatief kleine ruimtes, het is eetcafé achtig). Moet de verlichting buiten dan wel op noodstroom? Lijkt me wat vreemd eerlijk gezegd.

Gr.

Ronald
2advise
30+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 08 sep, 2010 9:45

Nog even de praktische benadering: hoe groot acht jij de kans dat ten gevolge van een calamiteit de straatverlichting uitvalt, of misschien zelfs de maan. Als je cafeetje zich in bewoond gebied bevindt, zul je buiten waarschijnlijk nooit minder dan 1 lux meten.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor johan op wo 08 sep, 2010 11:49

noodverlichting is in beginsel een vervanging van maanlicht / omgevingslicht, dat is meer dan voldoende om je te orienteren en om geen paniekreactie teweeg te brengen.
johan
240+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 08 sep, 2010 14:39

dus dan is de conclusie "bedankt voor je goedebedoelde advies brandweer" maar dit leg ik naast mij neer voor mijn situatie :bwt:
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor johan op wo 08 sep, 2010 15:34

Louis van Wijk schreef:dus dan is de conclusie "bedankt voor je goedebedoelde advies brandweer" maar dit leg ik naast mij neer voor mijn situatie :bwt:
johan
240+ berichten

Keer terug naar Bouw