Even buiten de regelgeving om denken.. Waar vallen structureel de meeste slachtoffers in NL? In woningen! Er zou eens onderzoek gedaan moeten worden onder de populatie van deze slachtoffers of de mensen zelfredzaam waren of niet. Als de meeste mensen niet zelfredzaam waren dan denk ik dat er nog een grote winst te behalen is (als het politiek ook als een probleem gezien wordt). Als je een verminderd zelfredzaam persoon met permanent toezicht in een woning woont dan betekent dit dat hij/zij niet zelfstandig kan vluchten, anders was er ook geen permanent toezicht nodig. Dan moet je de toezichthouder de mogelijkheid geven om die persoon te kunnen redden of dat die persoon een zekere tijd veilig ligt zodat de brandweer die persoon kan redden.
Vaak is er geen toezichthouder op één persoon maar zijn er meerdere personen die in een leefgroep wonen... Vaak is de verhouding 1:6 of 1:8....

Dus bij brand zal de toezichthouder niet één maar meerdere personen moeten redden als er geen subBC's zijn...

Gaat dat ook gebeuren of mag de

gaan 'rapen'.....

Heeft Pieter ook weer wat te doen....
Nu weer naar de regelgeving. Woongroepen met verminderd zelfredzame personen met toezicht zijn volgens mij regeltechnisch een grijs gebied tussen wonen en verzorging dat (nog) niet bouwkundig (H2 BB) is opgelost door de wetgever. Wat je ook doet ik zou in het advies naar

een uitgebreide motivatie geven van je keuze en waarom je andere keuzes niet gemaakt hebt + ik zou ook goede gespreksverslagen maken van het overleg met de aanvrager waarbij je de mogelijkheden en onmogelijkheden duidelijk verwoord en je duidelijk je advies in laat staan...