Beste,
Ik heb en casus waarvan ik op het www vooralsnog niets heb kunnen vinden, behalve dan dat ik 50 euro uit moet geven voor een NEN norm waarvan ik dan nog niet zeker ben of daar mijn antwoord wel in staat.
Het volgende is het geval:
monumentale boerderij, BG/1ste VD en 2de VD.
de vloer van de 1ste VD rust op een monumentale houten blaklaag welke rekenkundig inmiddels is aangetoond op 60 minuten weerstand tegen bezwijken.
De vloer van deze 1ste VD wordt een 60 minuten oplossing, WBDBO. (esterich o.i.d.)
Nu vraagt de brandweer mij om aan te tonen dat de straling van BG naar 1ste VD dusdanig laag is dat ik kan blijven vluchten na 55 minuten brand op de BG. (niet dat er dan nog maar een levende ziel is op dat moment, maar stel je voor..)
Mag die straling niet gelijk zijn aan de in NPR 6091 genoemde 15 kW/m2, en is die straling bij het toepassen van een 60 minuten WBDBO vloer niet (bijna) 0, waardoor de temperatuur boven die vloer nooit hoger oploopt dan 140 graden, exclusief de temperatuur van de ruimte?
Lastig verhaal, maar het komt er volgens mij op neer dat een dergelijke stralingsberekening alleen effect heeft op een buiten - binnen situatie, en in mijn geval geen toegevoegde waarde heeft.
Ik hoor graag iets van iemand die al eenseerder met een dergelijke botte bijl heeft gehakt.
Bedankt!