Stopplaatsen brandweerliften

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Stopplaatsen brandweerliften

Berichtdoor Tim Jansen op vr 05 maart, 2010 14:50

Ik ben op dit moment bezig met een afstudeeropdracht naar brandveiligheid. Naar aanleiding van deze opdracht bekijk/toets ik enkele plannen om in de materie te komen. Nu kom ik het volgende probleem tegen;
Ik heb een project, een combinatie van zorg en wonen in een woontoren van 70m. Nu moet er een brandweerlift in het gebouw komen. het volgende valt me op, de brandweerlift loopt niet door tot de kelder. Blijkbaar was dit niet nodig want er was een andere mogelijkheid(via toetreding van een trap) om de kelder te bereiken.
Voor de zekerheid heb ik er tog even de nen(NEN-EN 81-72) op na geslagen. hierin staat in 5.2.2 Onder Fundamentele brandweerlifteisen; Een brandweerlift moet een stopplaats hebben op elke verdieping van het gebouw.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Er staat namelijk geen toelichting/gedachten gang over deze eis beschreven!
In principe zal de brandweerlift ook een stopplaats in de kelder moeten hebben, maar aangezien er ook een mogelijkheid is om via de trap de kelder te bereiken kan ik me goed voorstellen dat dit niet hoeft...

Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Tim Jansen
Tim Jansen
Nieuwlid

Re: Stopplaatsen brandweerliften

Berichtdoor kruislijst op vr 05 maart, 2010 15:49

Wanneer heb je een brandweerlift nodig?

Wat is het doel van een brandweerlift?
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
500+ berichten

Berichtdoor Tim Jansen op vr 05 maart, 2010 16:06

Je hebt een brandweerlift nodig wanneer je een vloer hebt voor het verblijven van mensen in een verblijfsgebied dat hoger ligt dan 20 m boven het meetniveau of bij minder zelfredzame personen. Het doel van een brandweerlift is het kunnen transporteren van materieel over de lift zodat de brandweer bij brand niet alles over de trap hoeft te sjouwen. zo is men sneller in staat om de brandhaart te bestrijden.

Maar natuurlijk begrijp ik dat als men in de kelder moet zijn, men gemakkelijk het materieel over de trap kan transporteren, aangezien men maar één verdieping hoeft te dalen. Wat ik wil weten is waarom staat er in de NEN-EN 81-72 dat een brandweerlift op elke verdieping moet stoppen. Wat is de gedachtengang hierachter.

Alvast hartelijk bedankt.
Tim Jansen
Nieuwlid

Berichtdoor Jan Hus op vr 05 maart, 2010 18:45

Wanneer je geen stopplaats hebt op elke verdieping voldoe je niet rechtstreeks aan de NEN-EN 81-72. De gedachte achter deze eis staat niet in de norm vermeld, maar ligt m.i. een beetje in de eis opgesloten: de brandweer moet elke verdieping gemakkelijk met de brandweerlift kunnen bereiken. Als er redenen zijn om hier niet aan te voldoen - wat met een kelder goed het geval kan zijn - zul je moeten onderbouwen dat er sprake is van een gelijkwaardige oplossing.

[En de altijd terugkomende discussie (voor de juridische liefhebbers!) is dan: is dit gelijkwaardigheid ogv 1.5 Bouwbesluit 2003 waarvan goedkeuring nodig is door het college van B&W, of(/en?) is dit gelijkwaardigheid in het kader van de certificering van de lift waarvan goedkeuring nodig is door een Notified body? 8) ]
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op vr 05 maart, 2010 18:48

Moet je brandweerlift voldoen aan de NEN-EN 81-72?
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
240+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op vr 05 maart, 2010 21:05

--kruisje-- schreef:Moet je brandweerlift voldoen aan de NEN-EN 81-72?

Hoe leest gij? Wat zegt de regelgeving?
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Sam op ma 08 maart, 2010 16:15

Staat nergens in het Bouwbesluit dat ik een brandweerlift moet maken die voldoet aan NEN-EN 81-72...
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor duiveltje op ma 08 maart, 2010 16:40

art 1.1 brandweerlift: brandweerlift als bedoeld in NEN-EN 81-72;
duiveltje
120+ berichten

Berichtdoor Sam op ma 08 maart, 2010 16:54

art 1.1 brandweerlift: brandweerlift als bedoeld in NEN-EN 81-72

Inderdaad, dat is de definitie... :H:
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op ma 08 maart, 2010 17:20

art 1.1 brandweerlift: brandweerlift als bedoeld in NEN-EN 81-72;

Precies goed gelezen!

Er staat niet dat de lift moet voldoen aan de NEN-EN 81-72, dan had het de verwijzing naar de norm ook in het artikel gestaan waarin de brandweerlift is aangestuurd. Zie bijvoorbeeld 2.193 hier staat de harde verwijzing naar de 1594 (...voldoet aan...).
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw