Ik ben op dit moment bezig met een afstudeeropdracht naar brandveiligheid. Naar aanleiding van deze opdracht bekijk/toets ik enkele plannen om in de materie te komen. Nu kom ik het volgende probleem tegen;
Ik heb een project, een combinatie van zorg en wonen in een woontoren van 70m. Nu moet er een brandweerlift in het gebouw komen. het volgende valt me op, de brandweerlift loopt niet door tot de kelder. Blijkbaar was dit niet nodig want er was een andere mogelijkheid(via toetreding van een trap) om de kelder te bereiken.
Voor de zekerheid heb ik er tog even de nen(NEN-EN 81-72) op na geslagen. hierin staat in 5.2.2 Onder Fundamentele brandweerlifteisen; Een brandweerlift moet een stopplaats hebben op elke verdieping van het gebouw.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Er staat namelijk geen toelichting/gedachten gang over deze eis beschreven!
In principe zal de brandweerlift ook een stopplaats in de kelder moeten hebben, maar aangezien er ook een mogelijkheid is om via de trap de kelder te bereiken kan ik me goed voorstellen dat dit niet hoeft...
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Tim Jansen