sprinkler instalatie in woonhuis

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

sprinkler instalatie in woonhuis

Berichtdoor Jacob Meijer op vr 11 maart, 2011 12:22

Kan iemand mij ook op weg helpen met de nodige eisen voor een sprinkler instal voor een woonhuis?? Ons nw te bouwen huis ligt zo'n 400 van de openbare weg en de brandweer kan er niet komen. De gemeente eist dan ook een sprinkler install. Wie weet aan welke eisen ed zo'n install moet voldoen

mvgr Jacob
Jacob Meijer
Nieuwlid

Re: sprinkler instalatie in woonhuis

Berichtdoor Bakero op vr 11 maart, 2011 15:18

Even googelen op woningsprinklers?

Mailtje sturen naar Verenigde Woningsprinkler Installateurs (VWI)? Leek mij zelf de kortste klap om aan leveranciers te komen..
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Cor Achterberg op vr 11 maart, 2011 16:11

Beste Jacob,
Ik vraag mij af, waarop de gemeente zich baseerd in haar eis voor een woningsprinkler. Als er sprake is van weigeringsgronden en gelijkwaardige veiligheid hiervoor een oplossing is, ligt het initiatief bij de aanvrager. Misschien zijn er wel andere oplossingen zoals DSPA.nl
Cor Achterberg
Nieuwlid

Berichtdoor Jacob Meijer op vr 11 maart, 2011 16:56

Hallo Cor en Bakero,

bedankt voor jullie reactie. Cor, de gemeente en wij liggen al enige tijd in de klinch hierdoor. De situatie is zo dat onze nieuw te bouwen woning te ver van de openbare weg ligt. Je kunt er alleen maar komen middels een fietspad van 60 cm breed. Onze eigen auto staat ook in de dorpskern zelf en daarna lopen of fietsen wij naar de woning. De kavel is heerlijk rustig met niets om ons heen. Normaal gesproken is de gemeente verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de brw maar aan bestaande situatie doen ze niets. Als je nw wilt bouwen gelden dan ineens de nw regels nl een verbindingsweg. Helaas is dat geen optie omdat de grond van een boer is en de gemeente geen financiele middelen heeft. Dus een lang verhaal, maar we hebben nu toestemming gekregen voor de nwbouw mits wij een deugdelijke spriklerinstall laten installeren vandaar deze vraag

gr jacob
Jacob Meijer
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 11 maart, 2011 21:31

Hierbij wordt er dus vanuit gegaan dat de sprinkler de brand blust?
Dat is nog maar de vraag, en dan zal de brandweer alsnog ter plaatse moeten komen om af te blussen.
Als het de bedoeling is om ervoor te zorgen dat u veilig buiten staat dan zijn er betrouwbaarder / minstens zo betrouwbare methoden, meer (gekoppelde) rookmelders bijvoorbeeld zodat u sneller wordt gealarmeerd en veilig kan vluchten, die minder kostbaar zijn.
Is de waterleiding naar uw woning ook wel zwaar genoeg om de sprinkler te kunnen laten werken?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Christian Larsen op zo 13 maart, 2011 20:54

Daarnaast is het ook nog eens wettelijk geregeld dat de boer van wie het land is welke gepasseerd moet worden om de woning te bereiken, pad van overgang moet verlenen. dat betekent dat zowel uw eigen voertuig als een brandweer voertuig bij het huis moet kunnen komen. Risico is wel dat u dat "pad" of welke faciliteit er dan ook geregeld moet worden om van en pad te spreken door u zelf betaalt moet worden.
Ook een boer mag een overheidsinstantie als de brandweer geen toegang naar derden ontzeggen.
Ik zou adviseren om hierover een jurist te raadplegen dan kunt u altijd nog afwegen wat het goedkoopste is, een sprinkler installatie of een pad voor uzelf en de brandweer.

Toevallig las ik vadaag over aerosol blusinstallaties die ingezet worden op charterschepen om de brandveiligheid te garanderen, die oplossingen schijnen aan allerlei certificeringen te voldoen en relatief betaalbaar te zijn.
Ik zou ook zeker even naar de verschillende beurzen gaan ( 7 april in Etten-Leur de nieuwe Nobelaer en 7-9 juni de brandweer vakbeurs in de evenementen hal in Gorinchem)
Christian Larsen
Nieuwlid

Berichtdoor AB op ma 14 maart, 2011 8:41

Ik zou voor de sprinkler gaan. Ik heb hier al een paar niet gecertificeerde woningsprinklers (loodgietersprinkler) laten toepassen, o.a. om doormelding naar de Regionale Alarmcentrale achterwege te mogen laten. V.w.b. de waterleverantie is een geboord put een goed alternatief, en als ik lees hoe afgelegen je woont zul je deze toch ook al wel hebben om de tuin te besproeien.
Het is trouwens niet zo dat je bij een sprinklerinstallatie helemaal geen rookmelders meer hebt
Als je meer informatie wilt kun je me contacten via de gemeente Coevorden (0524-598598). Vragen naar de adviseur Brandpreventie.

Want, wat mij betreft gaat er niets boven een woningsprinkler!
AB
120+ berichten

Keer terug naar Bouw