rookschermen

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

rookschermen

Berichtdoor jano op do 27 maart, 2008 9:40

Beste mensen,

Kan iemand mij aangeven waar ik nadere informatie kan vinden mbt rookschermen? Ik bedoel hiermee wat zijn de aandachtspunten in de praktijk, waar moet je op letten. Deze rookschermen komen in een rookscheiding te liggen en niet in een brandscheiding.

bij voorbaat dank
jano
120+ berichten

Re: rookschermen

Berichtdoor Joachim Bolte op do 27 maart, 2008 10:13

Misschien bij de fabrikanten van die dingen?

Google is uw vriend.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op do 27 maart, 2008 18:10

http://www.google.nl/search?q=rookscher ... NL251NL251 :wink:

Waar ik steeds tegen aanloop is dat ze de schermen gaan gebruiken om een grote ruimte in te delen in brandcompartimenten.
Het vervelende met rolschermen is dat ze wel aan de E en de W criteria voldoen maar niet aan de het I criteria, vaak gaat het al binnen 5 minuten fout. Ik kan regelmatig in een discussie terecht dat de rolschermen gezien worden door de aanvrager als deur/luik (EW) en niet als wand met scheidende functie (EI).

Het probleem wat volgens mij optreed is dat je binnen een meter van een deur/luik geen opslag of spullen neerzet want dan kan je er niet doorheen. Als je de schermen als 'wand' gaat gebruiken om een grote ruimte in brandcompartimenten op te delen bestaat de kans dat ze 10 cm vrijhouden tussen de verschillende ruimten zodat het scherm kan zakken. Er treed dan zeker brandoverslag op tussen de verschillende compartimenten (spullen worden aangestraald met meer straling dan 15kw/m2).
De schermen worden feitelijk ook gebruikt als opgerolde wand en niet als 'deur'.

Hoe zouden jullie de schermen zien in deze situatie, als deur/luik of als wand?
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Olaf van Alst op do 27 maart, 2008 21:43

Als een dergelijk scherm is gesloten en al helemaal met de grotere exemplaren is er naar mijn mening geen sprake maar van een deur of iets dergelijks. Ik zou dan ook spreken van een wand, het scherm dient dan ook als wand te zijn beproefd.
Neem brandveiligheid serieus
Olaf van Alst
60+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op do 27 maart, 2008 21:49

Als een dergelijk scherm is gesloten en al helemaal met de grotere exemplaren is er naar mijn mening geen sprake maar van een deur of iets dergelijks. Ik zou dan ook spreken van een wand, het scherm dient dan ook als wand te zijn beproefd

10 deuren naast elkaar is goed en mag ik zien als een deurcpnstructie, en als ik deze vervang door een scherm zijn opeens de eisen van een wand van toepassing.

ikke niet meer snappen nu
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 27 maart, 2008 22:24

Dikke van Dale:

deur (de; deuren)
1 beweegbare verticale afsluiting die toegang geeft tot een vertrek, kast enz.

Geeft een rolscherm na sluiten nog toegang tot het andere vertrek?

Uit het BB

Artikel 4.11 vrije doorgang
Lid 1.
Een toegang van een ruimte heeft een vrije doorgang met een breedte van ten minste 0,85 m en een hoogte van ten minste de grenswaarde als aangegeven in tabel 4.10. Dit geldt uitsluitend voor:

1. een verblijfsgebied,
2. een verblijfsruimte,

(...)

Artikel 4.12 vrije doorgang
Lid 1.
Een verkeersroute die begint bij een toegang als bedoeld in artikel 4.11, heeft over de volle lengte een vrije doorgang met een breedte van ten minste 0,85 m en een hoogte van ten minste de grenswaarde als aangegeven in tabel 4.10. De breedte geldt niet voor een verkeersroute voor zover deze over een trap voert.

(...)

Uit de bouwverordening bijlage 3

Artikel 1 Uitgangen en vluchtroutes
k. Een deur in de vluchtroute wordt, bij aanwezigheid van personen in het bouwwerk, zodanig gesloten, dat de deur in geval van calamiteit ten behoeve van deze personen van binnen uit onmiddellijk over de minimaal vereiste breedte kan worden geopend zonder dat hiertoe gebruik moet worden gemaakt van een sleutel of een ander los voorwerp. Deze eis geldt niet voor de toegangsdeur van een woonfunctie, een celfunctie of een vergelijkbare gebruiksfunctie als de celfunctie.
2. Deuren en luiken die een brandwerende en/of rookwerende functie hebben, worden niet langer in geopende stand gehouden dan voor het verkeer van personen of het vervoer van goederen noodzakelijk is, tenzij door middel van automatische inrichtingen die de deuren, respectievelijk luiken, loslaten zodra een toestand intreedt waarin deze als brandwering en/of rookwering moeten dienen.

Hoe ga je vluchten door een rookscherm als het 'een deur' is... Kruipend? :roll: :wink:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor jano op vr 28 maart, 2008 7:59

antwoord op vorige berichtje.

Het vluchten is geregeld. De schermen komen in een rookscheiding geen brandscheiding. De schermen komen in een videachtig gebouw op 5 a 6 bouwlagen.
jano
120+ berichten

Berichtdoor Wilbert op vr 28 maart, 2008 9:06

Het / de betreffende schermen zijn een vorm van gelijkwaardigheid m.b.t. het vervaardigen van een brandwerende scheidingsconstructie. Deze oplossing moet dan wel voldoen aan alle eisen die hiervoor gelden / dus ook het I criterea / hier wordt dus niet aan voldaan... M.b.t. het voorbeeld van 10 deuren langs elkaar kan worden opgemerkt dat uitsluitend de minimaal vereiste toegangsdeur(en) uit oogpunt van bereikbaarheid danwel vluchten indeze als deur kunnen worden aangemerkt / de overige deuren moeten ook gewoon voldoen aan alle de eisen die gelden voor een brandwerende scheidingsconstructie.
Wilbert
Nieuwlid

Berichtdoor jano op vr 28 maart, 2008 11:36

Wilbert schreef:Het / de betreffende schermen zijn een vorm van gelijkwaardigheid m.b.t. het vervaardigen van een brandwerende scheidingsconstructie. Deze oplossing moet dan wel voldoen aan alle eisen die hiervoor gelden / dus ook het I criterea / hier wordt dus niet aan voldaan... M.b.t. het voorbeeld van 10 deuren langs elkaar kan worden opgemerkt dat uitsluitend de minimaal vereiste toegangsdeur(en) uit oogpunt van bereikbaarheid danwel vluchten indeze als deur kunnen worden aangemerkt / de overige deuren moeten ook gewoon voldoen aan alle de eisen die gelden voor een brandwerende scheidingsconstructie.

Nogmaals het betreft geen BRANDWERENDE maar een rookwerende scheidingsconstructie. Het vluchten is / wordt goed geregeld via zelfsluitende rook- brandwerende deuren. Echter een bepaald gedeelte in de rookwerende scheidingsconstructie is open. Deze gaat dicht / sluit door middel van een rookwerend "rolgordijn" na een brandmelding (totaaldetectie).
jano
120+ berichten

Berichtdoor Palmpie op vr 28 maart, 2008 12:45

jano schreef:
Wilbert schreef:Het / de betreffende schermen zijn een vorm van gelijkwaardigheid m.b.t. het vervaardigen van een brandwerende scheidingsconstructie. Deze oplossing moet dan wel voldoen aan alle eisen die hiervoor gelden / dus ook het I criterea / hier wordt dus niet aan voldaan... M.b.t. het voorbeeld van 10 deuren langs elkaar kan worden opgemerkt dat uitsluitend de minimaal vereiste toegangsdeur(en) uit oogpunt van bereikbaarheid danwel vluchten indeze als deur kunnen worden aangemerkt / de overige deuren moeten ook gewoon voldoen aan alle de eisen die gelden voor een brandwerende scheidingsconstructie.

Nogmaals het betreft geen BRANDWERENDE maar een rookwerende scheidingsconstructie. Het vluchten is / wordt goed geregeld via zelfsluitende rook- brandwerende deuren. Echter een bepaald gedeelte in de rookwerende scheidingsconstructie is open. Deze gaat dicht / sluit door middel van een rookwerend "rolgordijn" na een brandmelding (totaaldetectie).

Als je ze als rookwerend gebruikt is er totaal geen probleem! :wink: De discussie gaat nu verder of je ze ook als brandwerend kan gebruiken. :brwman:
Palmpie
1000+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw