Waar ik steeds tegen aanloop is dat ze de schermen gaan gebruiken om een grote ruimte in te delen in brandcompartimenten.
Het vervelende met rolschermen is dat ze wel aan de E en de W criteria voldoen maar niet aan de het I criteria, vaak gaat het al binnen 5 minuten fout. Ik kan regelmatig in een discussie terecht dat de rolschermen gezien worden door de aanvrager als deur/luik (EW) en niet als wand met scheidende functie (EI).
Het probleem wat volgens mij optreed is dat je binnen een meter van een deur/luik geen opslag of spullen neerzet want dan kan je er niet doorheen. Als je de schermen als 'wand' gaat gebruiken om een grote ruimte in brandcompartimenten op te delen bestaat de kans dat ze 10 cm vrijhouden tussen de verschillende ruimten zodat het scherm kan zakken. Er treed dan zeker brandoverslag op tussen de verschillende compartimenten (spullen worden aangestraald met meer straling dan 15kw/m2).
De schermen worden feitelijk ook gebruikt als opgerolde wand en niet als 'deur'.
Waarom wordt er vaak een scherm toegepast? volgens mij juist om de openheid te realiseren. Mijn stelling is:
Als de schermen dienen om een open ruimte in brandcompartimenten op te delen, moet je de schermen beschouwen als deuren. Voorwaarde is dat wel dat de schermen worden vrijgehouden van brandbare materialen (1 m, zoals een deur). Op deze manier levert het geen problemen op dat het produkt voldoet aan EW. Staan er binnen 1 m wel goederen, dan heb je de schermen te beoordelen als wand EI, en ruil je dus de straling in voor temperatuur.
De discussie moet dus niet gaan of het scherm nou een deur of een wand is, maar wat het beoogde gebruik van het scherm is.
(overigens iemand aan Efectis gevraagd waarom zij de schermen alleen als EW testen?
Trouwens, we gaan wel off topic, het gaat over een rookscherm. Een scherm die volgens de NEN 6069 is beproefd met een brandwerendheid op afdichting van 30 minuten, levert dit volgens de 6075 een rookwerendheid op van 45 minuten. Het doet er volgens de 6075 niet toe dat het stralings of temperatuurscriterium wordt overschreden!