rookschermen

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: rookschermen

Berichtdoor s vreeman op vr 28 maart, 2008 13:58

Palmpie schreef:Dikke van Dale:

deur (de; deuren)
1 beweegbare verticale afsluiting die toegang geeft tot een vertrek, kast enz.

Geeft een rolscherm na sluiten nog toegang tot het andere vertrek?

Als je een deur dicht doet, kun je er dan nog door? Nee, je moet de deur dus weer openen, een rookscherm dus ook. Overheaddeuren zijn ook rolschermen, maar zijn ook deuren. :? :?

Ik kan deuren en schermen met de beste wil van de wereld niet onderscheiden obv bovenstaande definitie. Dat we het met z'n allen wel zouden willen is wat anders, maar dan moeten we samen in het land iets anders afspreken dan dat we nu gedaan hebben. Juridisch volgens mij geen spelt tussen de vergelijking deur/scherm te krijgen: het blijft een beweegbaar constructieonderdeel dat toegang kan verschaffen.

Succes met uw overwegingen en het advies dat je eigenaren/gebruikers gaat geven.
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Wilbert op vr 28 maart, 2008 18:23

Sorry Jano ik was al bezig met de volgende discussie.
Volgens mij zal e.e.a. niet zo'n probleem zijn indien de fabrikant/leverancier aantoont dat de schermen voldoen aan de voorgeschreven rookwerenheid en dat deze aangestuurd worden door de BMI / mits in het BMI systeem niet te veel vertragingen zijn opgenomen.
Trouwens rookwerendheid heeft toch ook wel iets met brandwerendheid te maken zie bepalingsmethode NEN6075.
Wilbert
Nieuwlid

Berichtdoor Palmpie op vr 28 maart, 2008 19:53

s vreeman schreef:

deur (de; deuren)

Als je een deur dicht doet, kun je er dan nog door? Nee, je moet de deur dus weer openen, een rookscherm dus ook. Overheaddeuren zijn ook rolschermen, maar zijn ook deuren. :? :?

Ik kan deuren en schermen met de beste wil van de wereld niet onderscheiden obv bovenstaande definitie. Dat we het met z'n allen wel zouden willen is wat anders, maar dan moeten we samen in het land iets anders afspreken dan dat we nu gedaan hebben. Juridisch volgens mij geen spelt tussen de vergelijking deur/scherm te krijgen: het blijft een beweegbaar constructieonderdeel dat toegang kan verschaffen.

Succes met uw overwegingen en het advies dat je eigenaren/gebruikers gaat geven.

Hoe maak je een rolscherm open als je ervoor staat?
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor s vreeman op vr 28 maart, 2008 20:09

Palmpie schreef:
s vreeman schreef:

deur (de; deuren)

Hoe maak je een rolscherm open als je ervoor staat?

Te leveren met kettingbediening, dus obv bouwverordening te weigeren als er voldoende mensen via de schermen moeten vluchten, in industriele toepassingen zal dit wel niet het geval zijn dus zul je het volgens mij moeten toestaan.... :(

Vergis je niet, ik ben het met eenieder eens dat de schermen in een loods met opslag op 10 cm van het scherm niets meer met veiligheid te maken heeft, maar je kunt niet zomaar iets afschieten als de regels iets formeel gewoon toelaten. Dan maar spandoeken uit de kast en naar Den Haag om dit aan de kaak te stellen! (leuk uitje voor de afdeling trouwens! :lol: )
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Palmpie op vr 28 maart, 2008 22:37

Ik zit meer te hopen op een uitje naar een rechtbank... Dan weet je sneller waar je aan toe bent! :wink: :D
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor kruislijst op zo 30 maart, 2008 14:29

Waar ik steeds tegen aanloop is dat ze de schermen gaan gebruiken om een grote ruimte in te delen in brandcompartimenten.
Het vervelende met rolschermen is dat ze wel aan de E en de W criteria voldoen maar niet aan de het I criteria, vaak gaat het al binnen 5 minuten fout. Ik kan regelmatig in een discussie terecht dat de rolschermen gezien worden door de aanvrager als deur/luik (EW) en niet als wand met scheidende functie (EI).

Het probleem wat volgens mij optreed is dat je binnen een meter van een deur/luik geen opslag of spullen neerzet want dan kan je er niet doorheen. Als je de schermen als 'wand' gaat gebruiken om een grote ruimte in brandcompartimenten op te delen bestaat de kans dat ze 10 cm vrijhouden tussen de verschillende ruimten zodat het scherm kan zakken. Er treed dan zeker brandoverslag op tussen de verschillende compartimenten (spullen worden aangestraald met meer straling dan 15kw/m2).
De schermen worden feitelijk ook gebruikt als opgerolde wand en niet als 'deur'.

Waarom wordt er vaak een scherm toegepast? volgens mij juist om de openheid te realiseren. Mijn stelling is:
Als de schermen dienen om een open ruimte in brandcompartimenten op te delen, moet je de schermen beschouwen als deuren. Voorwaarde is dat wel dat de schermen worden vrijgehouden van brandbare materialen (1 m, zoals een deur). Op deze manier levert het geen problemen op dat het produkt voldoet aan EW. Staan er binnen 1 m wel goederen, dan heb je de schermen te beoordelen als wand EI, en ruil je dus de straling in voor temperatuur.

De discussie moet dus niet gaan of het scherm nou een deur of een wand is, maar wat het beoogde gebruik van het scherm is.

(overigens iemand aan Efectis gevraagd waarom zij de schermen alleen als EW testen?

Trouwens, we gaan wel off topic, het gaat over een rookscherm. Een scherm die volgens de NEN 6069 is beproefd met een brandwerendheid op afdichting van 30 minuten, levert dit volgens de 6075 een rookwerendheid op van 45 minuten. Het doet er volgens de 6075 niet toe dat het stralings of temperatuurscriterium wordt overschreden!
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Palmpie op zo 30 maart, 2008 17:33

Voor een rookscherm zal het geen probleem geven. Ik denk dat niemand het oneens is dat ze prima voldoen volgens de NL richtlijn... Hoe zouden ze zich houden bij een test volgens EN1634???? :?: :?:

Als brandscherm zie het voorbeeld (bovenste foto) van de volgende website: http://www.brakelatmos.com/arachna-Rook ... -468-7.htm

Zou je dit toestaan of niet? (je ziet al reclame borden naast het scherm hangen.... :roll: :? Winkelwagentjes tijdens openingstijd?
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor kruislijst op zo 30 maart, 2008 18:33

Afbeelding

Op papier voldoet deze situatie........... :lol: :!:

Bij de opening van de winkel kijken of alle schermen sluiten. Ik verwacht dan een andere uitkomst.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Vorige

Keer terug naar Bouw