door Eric van der Veen op ma 15 aug, 2011 11:54
Even hier op reageren:
"Op basis van spiegelsymmetrie mag een brandwerende wand op de erfafscheiding 30 minuten brandwerend zijn."
Dit staat zo niet in het Bouwbesluit en ook niet in NEN6068.
Als de wand op de erfgrens staat is er bij spiegelsymmetrie sprake van een traject waarbij de weerstand tegen branddoorslag (niet overslag) bepaald moet worden.
Bij brandoverslag moet volgens NEN6068; 5.4 voldaan worden aan de voorwaarden in hoofdstuk 6.
In hoofdstuk 6, 6.3 staat dat gevels en daken, uitgezonderd openingen, in de richting! waarin de brandoverslag wordt beschouwd een brandwerendheid moet hebben van ten minste 30 minuten. (In de richting is altijd van jezelf naar een ander). Jij bent immers verantwoordelijk voor je eigen deel en in de richting naar een ander.
Echter zoals gezegd, zal bij een wand op de erfgrens bij spiegelsymmetrie een traject branddoorslag ontstaan.
In NEN6068, hoofdstuk 7, 7.1.1 staat in de OPMERKING Indien de brandwerenheid met betrekking tot scheidende functie maar in één richting is bepaald, geldt de brandwerendheid alleen voor die ene richting.
Ik heb geen idee hoe de wandopbouw is, maar als de wand van een steenachtig materiaal is zal het in beide richtingen wel goed gaan (afhankelijk van de details, met name dakdetail). Als het een hsb wand is met gips aan de binnenzijde een steenwol isolatie en rabat aan de buitenzijde, kan deze buitenzijde later niet zonder meer door de buren als binnenkant aangehouden worden, zij zullen dan ook een hsb wand met steenwol vulling moeten maken en een gips afwerking. Misschien is het afdoende voor hun om alleen maar het rabat weg te halen en gips te plaatsen, maar dat is dan de opbouw die je in spiegelsymmetrie moet aanhouden en de gehele constructie moet 60 minuten brandwerend zijn.
Het kan zo zijn dat je dus een iets dikkere vezelversterkte gipsplaat moet aanhouden omdat over het algemeen de bekleding aan de niet brandzijde minder meerekend wordt in de bijdrage voor branddoorslag. (E.e.a. terug te vinden in NEN 6073)
Voor een hsb spouw wand geldt bijvoorbeeld (NEN6073 12.2.2.1) deel 1 + (deel 2 × (1-(deel1/250)
Stel dat beide delen 30 minuten zouden zijn (altijd vanuit de verhitte voor de te bepalen zijde binnenzijde), dan kom je op een brandwerendheid van 30 + (30×(1-0,12) = 56,4 minuten.
Dat is waarmee ik bedoel een net iets dikkere gips plaat aanhouden tenzij je al iets over de 30 minuten brandwerendheid bent gegaan uiteraard.
Een brandwerenheid van 33 minuten van 1 hsb spouwblad zou wel voldoen (61,6 minuten).
Ik denk dat er in de praktijk niet vaak zo gerekend wordt en dat de 30 minuten dan wel voldoende is. De reken regels gaan ook uit van de meestal ongunstige standaard brandkromme.
Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.