Nooddeur verplicht

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Nooddeur verplicht

Berichtdoor Eddy Berg op vr 04 maart, 2011 13:54

Goedemiddag,

Ik vraag mij af of in (een nieuw te bouwen winkelpand) van 90m2 een nooddeur, dus afgezien van de entreedeur(en), verplicht is.

Ik heb het internet flink afgezocht, maar krijg er geen duidelijkheid in wanneer het aanbrengen van een nooddeur verplicht is. :shock:

Alvast bedankt voor een reactie.

Groet,

Eddy
Eddy Berg
Nieuwlid

Re: Nooddeur verplicht

Berichtdoor Louis van Wijk op vr 04 maart, 2011 16:07

Je moet ook het internet niet doorspitten, maar hiervoor de regels van het bouwbesluit volgen.
Www.bouwbesluit-online.nl

Dat winkeltje is ongeveer 6m breed x 15m diep? Of 3x30?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor duiveltje op vr 04 maart, 2011 16:23

met artikel 2.146 lid 9 en 10 moet je een eind kunnen komen
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Eddy Berg op za 05 maart, 2011 10:05

Louis van Wijk schreef:Je moet ook het internet niet doorspitten, maar hiervoor de regels van het bouwbesluit volgen.
http://Www.bouwbesluit-online.nl

Dat winkeltje is ongeveer 6m breed x 15m diep? Of 3x30?

Hallo Louis,

Bedankt voor je reactie. Het voordeel van het doorspitten van internet is dat ik deze site gevonden heb. :D

De winkel wordt dan inderdaad 6 x 17 mtr, met aftrek van een entree 2 x 4 mtr van het bovengelegen appartement.

Gr, Eddy

P.s. http://Www.bouwbesluit-online.nl komt op een andere site uit. Dit blijkt http://www.bouwbesluitonline.nl te moeten zijn.
Eddy Berg
Nieuwlid

Berichtdoor Eddy Berg op za 05 maart, 2011 10:08

duiveltje schreef:met artikel 2.146 lid 9 en 10 moet je een eind kunnen komen

Hi duiveltje,

Ik heb op http://www.bouwbesluit.nl gezocht, maar ik kan artikel 2.146 niet vinden. :bwt:
Denk dat ik met mijn neus aan het kijken ben, of had ik niet op bouwbesluit.nl moeten zoeken?

Groet, Eddy
Eddy Berg
Nieuwlid

Berichtdoor Rob van der Fluit op za 05 maart, 2011 15:13

Denk dat je i nderdaad met je neus hebt gekeken, maar het staat onder afdeling 2.17, artikel 2.146.

Groetjes Rob
Rob van der Fluit
Nieuwlid

Berichtdoor Eddy Berg op za 05 maart, 2011 17:08

Rob van der Fluit schreef:Denk dat je i nderdaad met je neus hebt gekeken, maar het staat onder afdeling 2.17, artikel 2.146.

Groetjes Rob

Hi Rob,

Gevonden, bedankt. Het brengt mij wel bij de volgende vraag.
In welke bezittingsgraadklasse valt een winkel?
De volgende uitleg http://www.brandveiligbouwen.nl/03_bezittingsgraadklasse.asp geeft mij hier geen antwoord op. Het lijkt zo te zijn dat een winkel in elke klasse zou kunnen vallen, en dat het er vanaf hangt hoeveel personen er per m2 (naar alle waarschijnlijkheid) op aanwezig zullen gaan zijn.

Hier zullen toch wel kengetallen voor bestaan (voor winkels). Kan jij mij hier mee verder helpen?

Groet, Eddy
Eddy Berg
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op zo 06 maart, 2011 12:05

Eddy Berg schreef:
Rob van der Fluit schreef:Denk dat je i nderdaad met je neus hebt gekeken, maar het staat onder afdeling 2.17, artikel 2.146.

Groetjes Rob

Hi Rob,

De volgende uitleg http://www.brandveiligbouwen.nl/03_bezittingsgraadklasse.asp geeft mij hier geen antwoord op. Het lijkt zo te zijn dat een winkel in elke klasse zou kunnen vallen, en dat het er vanaf hangt hoeveel personen er per m2 (naar alle waarschijnlijkheid) op aanwezig zullen gaan zijn.

Hier zullen toch wel kengetallen voor bestaan (voor winkels). Kan jij mij hier mee verder helpen?

Groet, Eddy

Eddy,

Dit is werkelijk zo simpel als het er uit ziet. Het aantal personen dat totaal tegelijkertijd in de winkel is op basis van een reële inschatting(klanten en personeel) gedeeld door GO en VG.

Dat kan inderdaad elke bezettingsgraad uitkomen. Neem bijvoorbeeld een winkel van een exclusief beddenmerk waar nooit een klant te vinden is (B5) of de Bijenkorf tijdens de dwaze dagen (B1).
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Eddy Berg op zo 06 maart, 2011 14:51

duiveltje schreef:
Eddy Berg schreef:

Groetjes Rob

Hi Rob,

Groet, Eddy

Eddy,

Dit is werkelijk zo simpel als het er uit ziet. Het aantal personen dat totaal tegelijkertijd in de winkel is op basis van een reële inschatting(klanten en personeel) gedeeld door GO en VG.

Dat kan inderdaad elke bezettingsgraad uitkomen. Neem bijvoorbeeld een winkel van een exclusief beddenmerk waar nooit een klant te vinden is (B5) of de Bijenkorf tijdens de dwaze dagen (B1).

Rob,

Ik had het duidelijk weer eens te moeilijk bedacht. Soms zijn dingen gewoon zoals ze zijn. :)
In het bouwbesluit haal ik nog iets interessants, namelijk de volgende tekst. let op! mijn winkel wordt niet groter dan zo'n 90m2.
Artikel 2.146
Lid 3.
Een verblijfsgebied of een verblijfsruimte heeft ten minste twee toegangen, indien:
a. in die ruimte geen opstelplaats voor een kooktoestel ligt en de vloeroppervlakte van dat gebied groter is dan 75 m², of
b. in die ruimte een opstelplaats voor een kooktoestel ligt en de vloeroppervlakte van dat gebied groter is dan 25 m².

Mijn inziens voldoet a. aan mijn situatie en is een aparte nooddeur niet verplicht.

Of zie ik dit dan toch echt te simpel?

Groet, Eddy
Eddy Berg
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op ma 07 maart, 2011 9:41

Het is zelfs nog simpeler: Art. 2.146 lid 3 wordt niet aangestuurd voor een winkelfunctie en hoeft niet te worden getoetst. Kijk eerst in de tabellen 2.145.1 en 2.145.2. Het is even puzzelen, maar ik denk wel dat je er uit komt.
duiveltje
240+ berichten

Keer terug naar Bouw