Natuurlijke ventilatie

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Natuurlijke ventilatie

Berichtdoor Annegreeth Nijhof op di 16 aug, 2011 9:19

Ik vraag me af wat de kans op doorslag is bij natuurlijke ventilatie zoals in de bijlage. Hier zit een rooster voor maar ik heb ook een aantal natuurlijke ventilaties gezien waarbij er een doorvoer is van ΓΈ125mm zonder rooster en welke gelijk vanuit een verblijfsruimte uit komt op de vluchtroute.

Zul je hier bijv. een opschuimend rooster moeten plaatsen?
Bijlagen
P1060625.JPG
Annegreeth Nijhof
20+ berichten

Re: Natuurlijke ventilatie

Berichtdoor Peter op di 16 aug, 2011 21:03

Kun je ook iets meer toelichting geven op waar we naar kijken op de foto en waar je je bedenkingen op hebt?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Annegreeth Nijhof op wo 17 aug, 2011 11:26

Het gaat om het rooster boven het huisnummer. Ik vraag me af hoe snel de brand zou kunnen doorslaan van binnen de woning naar het trappenhuis.
Annegreeth Nijhof
20+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 17 aug, 2011 13:49

Als het rooster in een brand- of rookwerende scheiding zit is er een brand- of rookwerende doorvoer nodig. Ik kan alleen niet beoordelen vanaf de foto of het om een dergelijke scheiding gaat. Misschien sluit het rooster op een brandwerend kanaal aan dat dient voor ventilatie van alleen het trappenhuis en heeft het niets van doen met de er achter gelegen woning.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Koolifant op zo 30 okt, 2011 13:11

het lijkt mij een portiek of zo iets dus een scheiding tussen een SBC en een RVVR dus met een WBDBO-eis (wrs 30 min). Probleem zal hier vooral de rook zijn die je in het portiek krijgt als er brand in de woning is. Echter in een portieksituatie heb je geen zelfsluitende deuren, dus de deur kan ook open staan en dan krijg je heel wat meer rook. Wettelijk gezien moet de doorvoer brandwerend uitgevoerd worden, maar wellicht zou je met bovenstaande kunnen onderbouwen dat het geen significante verlaging van de veiligheid is. Maargoed eigenlijk voldoet het niet dus.
Koolifant
120+ berichten

Keer terug naar Bouw