jh schreef:Als de meterkast in een brand- en rookvrije vluchtroute ligt hoef je volgens mij helemaal geen brandwerende voorzieningen in de meterkast aan te brengen?? Waarom is dat ondoordacht? Als de deur van de meterkast voldoet aan de materiaaleisen is er volgens mij geen probleem.
De vuurlast per verdieping in een trappenhuis wordt misschien lastiger...
Snap je punt, tussen de verdiepingen zul je dan geen probleem hebben maar je moet alsnog 'ergens' een doorvoering naar je verdieping hebben. Maar ja, wanneer je verdiepingen allemaal een BC zijn, moet je die doorvoeren alsnog brandwerend afscheiden.
Enige verschil zou dan nog zijn dat in het eerste geval de doorvoer 60 min. moet zijn, en in het tweede geval slechts 30 min.
jh schreef:Met alleen elektrakabels door een betonvloer kun je vaak met brandwerende coating volstaan, dat is gemakkelijker en goedkoper dan een brandwerende deur, lijkt mij?
Wanneer ze in speciale doorvoergaten zitten wel ja, maar de oplossing is meestal dat de meterkasten geen vloer hebben, en de kabels eigenlijk door een groot gat lopen. Met je vorige oplossing (alle meterkasten als een 'unit' zien en de doorvoeren naar de verdiepingen brandwerend maken) zou je gelijk kunnen hebben, hoewel je hier ook vaak kabelgoten toegepast ziet worden. de afwerking daarvan laat vaak te wensen over, dus er moet goed gecontroleerd worden (zowel preventief als repressief).