Er zijn tijdens het overleg tekeningen de revue gepasseerd waarbij woningen die groter zijn dan 50M2 inwendig nogmaals zijn gecompartimenteerd! Ik heb aangegeven dit niet helemaal te snappen zeker gezien het feit dat er middels een brandmeldinstallatie volledige en permanente bewaking aanwezig is.
Artikel 2.117 uit het Bouwbesluit geeft aan dat:
Een subbrandcompartiment waarin een verblijfsruimte ligt, omvat uitsluitend een of meer met elkaar in verbinding staande ruimten met een totale gebruiksoppervlakte van:
A. niet meer dan 50M2 indien die verblijfsruimte niet permanent wordt bewaakt.
B. niet meer dan 500M2 indien die verblijfsruimte permanent wordt bewaakt.
Als je hier de toelichting van bekijkt is de 50M2 evengoed discutabel omdat er gesproken wordt over aan bed gebonden patienten (dit zijn ouderen/bejaarden per definitie niet niet altijd).
De gestelde 50 M2 lijkt dan ook meer bedoeld te zijn voor een patientenkamer in bijvoorbeeld een ziekenhuis.
(en zelfs dan is er in mijn beleving altijd sprake van volledige detectie toch?)
Bedoeling is om verschillende soorten woningen aan te bieden in drie catagorien en grootten.
50M2, rond de 80M2 en rond de120M2.
Represief kan ik me helemaal niets voorstellen bij de extra compartimentering die nu in de woningen is ingetekend.
Nut? Noodzaak? geen idee!!
Wie kan mij hierover iets zinnigs vertellen?
De Archtitect zegt ervaring te hebben maar of dit nu helemaal goed gaat?
In mijn beleving moeten de woningen gewoon legitiem groter kunnen of ik moet er helemaal naast zitten