Loopafstand toegang kamer in studentenhuis

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Loopafstand toegang kamer in studentenhuis

Berichtdoor Peter op za 04 dec, 2010 15:09

Wat is de maximale loopafstand van de deur van een kamer in een studentenhuis tot de voordeur van dat studentenhuis, als die route de enige vluchtweg is?
Peter
240+ berichten

Re: Loopafstand toegang kamer in studentenhuis

Berichtdoor Albert van den Hoek op zo 05 dec, 2010 20:24

Hoi Peter,

Maximaal 30 meter van uit het verste punt in het gebouw

groet Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor Peter op zo 05 dec, 2010 20:52

Hallo Albert,

Dat is dan weer een andere loopafstand, volgens mij doet de loopafstand vanuit het verste punt in een studentenhuis er niet toe, maar desalniettemin zou ik graag die 30 m willen gebruiken. Ik vrees dat het minder is.

Vriendelijke groet, Peter
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Roy Slaats op ma 06 dec, 2010 17:12

Studentenhuis wordt toch gewoon als Woning getoetst..? Hierdoor dient de loopafstand van je VR tot de toegang van je woning < 15m te zijn..
Roy Slaats
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op ma 06 dec, 2010 17:19

Dat dacht ik ook altijd. En met wat extra rookmelders zou je op basis van gelijkwaardigheid naar 25 m kunnen. Maar ik zag ik het Gebruiksbesluit maximaal 10 m staan, artikel 2.2.1, lid 4a. Of je moet een brandmeldinstallatie hebben.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Jarnold ter Meer op ma 06 dec, 2010 22:48

Het is afhankelijk van de situatie, in hoeverre zou het studentenhuis als woonfunctie kunnen beschouwen. Als er sprake is van een normale woning, zoals uit de laatste post van Peter blijkt, dan geldt uiteraard eerst lid 1 van dit artikel. Deze geeft dan aan dat er geen brandmeldinstallatie benodigd is, althans niet volgens NEN 2535. In de toelichting van het Gebruiksbesluit staat dat lid 4 een aanvulling is op lid 1. Met andere woorden, als lid 1 geen BMI vereist kan lid 4 dit logischer wijze ook niet.
Wel moet er dan natuurlijk sprake zijn van rookmelders conform NEN 2555.
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor Roy Slaats op di 07 dec, 2010 12:37

Volgens het gebruiksbesluit art. 1.3 Reikwijdte is artikel 2.2.1 vierde lid niet van toepassing op een gemeenschappelijke ruimte van een woonfunctie voor kamergewijze verhuur.

Wel dient rekening te worden gehouden met de artikelen 2.4.2 tweede lid, 2.2.1 vijfde lid en artikel 2.2.2 eerste lid.
Roy Slaats
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op di 07 dec, 2010 12:48

Ah, kijk. Daar komt de aap uit de mouw. Art. 2.2.1 is niet van toepassing. Dank voor het inzicht.

Een vraag naar aanleiding van art. 2.4.2 heb ik elders gesteld (gebruik/brandslanghaspel-studentenhuis-t2299.html).
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Dragonfly op wo 08 dec, 2010 14:31

Vergeet niet om toch nog even naar de definitie van 'kamergewijze verhuur' te kijken. Volgens het Gebruiksbesluit is dit een woonfunctie voor het bedrijfsmatig verschaffen van woonverblijf aan meer dan één huishouden en aan meer dan 4 personen.

Volgens de toelichting gaat het daarbij om afzonderlijke huurders die geen sociale band met elkaar of de verhuurder hebben en zodoende zelf geen of weinig invloed op de brandveiligheidssituatie kunnen uitoefenen. In het gemiddelde studentenhuis is wel degelijk sprake van een sociale band. Het studentenhuis wordt in de toelichting dan ook genoemd als een situatie die niet als kamergewijze verhuur aan te merken is. In dat geval zou je het bouwwerk als een gewone woonfunctie moeten toetsen.
Dragonfly
60+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 08 dec, 2010 14:40

In de toelichting staat: "studentenhuis waarin een aantal
personen gezamenlijk een huishouden voert". Voeren studenten altijd een gezamenlijk huishouden?
Peter
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw