koppelkokers en windverband ook bekleden?

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

koppelkokers en windverband ook bekleden?

Berichtdoor BJ Boon op do 10 maart, 2011 18:00

In een bedrijfsgebouw met bovengelegen woning dient de hoofddraagkonstruktie brandwerend te worden bekleed.
Nu is de vraag gesteld of de koppelkokers en windverbanden ook brandwerend bekleed moeten worden.

Ik ben op het standpunt aangekomen dat dit wel aan de orde is. Een pand kan namelijk niet alleen door brand bezwijken maar ook door instabiliteit. Dit wordt actueel als binnen een brand woedt en buiten een storm. Door de brand zullen de onbeklede windverbanden bezwijken binnen de tijdsduur die aan de brandwerendheid wordt gesteld. De storm doet de rest, het pand zal bezwijken door de optredende winddruk.

Nu is mijn vraag: Kan bovenstaand bevestigd worden, of eventueel ontkracht.

Met vriendelijke groet.
BJ Boon
Nieuwlid

Re: koppelkokers en windverband ook bekleden?

Berichtdoor Werner Driessens op do 10 maart, 2011 21:58

Even uit mijn hoofd, volgens NEN 6702 heb je te maken met belastingen bij brand. De NEN 6702 schrijft ondermeer een lagere veiligheidsfactor voor en je dient de windbelasting op maximaal 20% te tellen. (het stormt dus niet als er brand is en je hebt dus automatisch een bepaalde overdimensionering)
Verder is het natuurlijk zo dat het bezwijken van een windverband niet hoeft te leiden tot voortschrijdende instorting.
Werner Driessens
30+ berichten

Berichtdoor Bakero op vr 11 maart, 2011 8:51

Volgens mij klopt hetgeen Werner zegt. De kans is gewoon heel klein dat die storm er tegelijk is met brand. Maar ik zou de vraag bij een constructeur neerleggen, omdat het vooral gaat om belastingen. Normaal gesproken zou ik me hier niet druk om maken.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor BJ Boon op vr 11 maart, 2011 9:53

De combinatie brand en storm is natuurlijk klein, ik heb dit gebruikt om aan te geven dat soms evenementen kunnen samenvallen. Het is mij niet zo zeer om de belastingen te doen maar om de vraag of de koppelkokers en windverbanden ook bekleed moeten worden. Dit is namelijk niet zo vanzelfsprekend. Echter, deze elementen maken wat mij betreft ook deel uit van de hoofddraagkonstruktie. (stabiliteit)
BJ Boon
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op vr 11 maart, 2011 11:06

BJ Boon schreef:In een bedrijfsgebouw met bovengelegen woning dient de hoofddraagkonstruktie brandwerend te worden bekleed.

Wie heeft bepaald dat de hele hoofddraagconstructie moet worden bekleed? Vanuit het Bouwbesluit wordt geeist dat de hoofddraagconstructie bij brand gedurende een bepaalde periode in stand moet blijven. De NEN 6702 bepaald onder welke omstandigheden en de constructeur kan uiteindelijk bepalen of en welke maatregelen dit moeten bewerkstelligen.

Soms is de oorspronkelijke dimensionering voldoende, soms is overdimensionering een oplossing en in andere gevallen kan het brandwerend bekleden van kritische delen van de constructie uitkomst bieden. en zo zijn er nog meer oplossingen te bedenken. Om te stellen dat de hoofddraagconstructie integraal moet worden ingepakt om aan de WBDBO met betrekking tot bezwijken te voldoen is denk ik te kort door de bocht.
Om te beginnen is de hoofddraagconstructie bij brand niet per definitie hetzelfde als de hoofddraagconstructie onder andere omstandigheden dan bij brand; verder worden koppelkokers en windverbanden vrijwel alleen op trek belast, de invloed van brand hierop is minder groot dan op andere belastingen.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor BJ Boon op vr 11 maart, 2011 12:37

@ duiveltje

- de situatie bepaalt dat de hoofddraagkonstruktie moet worden bekleed. Dit is een uitgangspunt voor de vraagstelling.
- in geval van bezwijken bij brand heb ik persoonlijk nog nooit van overdimensionering van een staalkonstruktie gehoord, maar indien dit zo is hoor ik het graag van u.
- in geval van bezwijken bij brand lijkt mij dat de term WBDBO niet van toepassing is. Het gaat namelijk niet om branddoorslag en ook niet om brandoverslag.
- wat is dan de definitie van een hoofddraagkonstruktie bij brand ?
- koppelkokers worden op druk belast en windverbanden worden op trek belast.
BJ Boon
Nieuwlid

Berichtdoor Bakero op vr 11 maart, 2011 15:03

Het bezwijken van een koppelkoker of windverband wil niet direct zeggen dat de hoofddraagconstructie bezwijkt. Het bekleden of coaten van deze onderdelen gaat dan ook veel te ver om dat "zomaar te eisen". Vraag een goede constructeur met kennis van een constructie onder brandomstandigheden!
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor AB op ma 14 maart, 2011 8:46

Je kunt natuurlijk ook de huidige bevestigingsbouten van de windverbanden door breekbouten of misschien zelfs wel door smeltbouten vervangen.
AB
120+ berichten

Berichtdoor BJ Boon op ma 14 maart, 2011 9:38

@ AB
Buiten het feit dat dit nooit zo wordt uitgevoerd, denk dan aan de volgende situatie :
Bij brand begeven dergelijke bouten het met als gevolg dat het windverband naar beneden valt. Resultaat is geen stabiliteit in dit vak.
BJ Boon
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op ma 14 maart, 2011 10:49

BJ Boon schreef:@ duiveltje

- de situatie bepaalt dat de hoofddraagkonstruktie moet worden bekleed. Dit is een uitgangspunt voor de vraagstelling.

Ik ben geen constructeur, maar ongeacht de situatie kan ik me nauwelijks voorstellen dat een volledige hoofddraagconstructie moet worden ingepakt zonder dat de delen ervan zijn beschreven.
- in geval van bezwijken bij brand heb ik persoonlijk nog nooit van overdimensionering van een staalkonstruktie gehoord, maar indien dit zo is hoor ik het graag van u.

http://www.bouwenmetstaal.nl/index.php?page=oplossingen---onbeklede-staalconstructies-3
- in geval van bezwijken bij brand lijkt mij dat de term WBDBO niet van toepassing is. Het gaat namelijk niet om branddoorslag en ook niet om brandoverslag.

Hier heb je gelijk, de NEN 6068 (WBDBO) is niet relevant, maar NEN 6069 (Brandwerendheid)
- wat is dan de definitie van een hoofddraagkonstruktie bij brand ?

Hier niet de definitie, maar wel het onderscheid:http://www.brandveiligmetstaal.nl/pag/141/eisen.html
- koppelkokers worden op druk belast en windverbanden worden op trek belast.

Akkoord, maar de krachten op deze individuele onderdelen zijn over het algemeen beperkt, het zijn geen dragende delen maar hebben over het algemeen slechts de functie er voor te zorgen dat de krachten op de dragende delen in de juiste richting blijven werken.
duiveltje
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw