koppelkokers en windverband ook bekleden?

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: koppelkokers en windverband ook bekleden?

Berichtdoor AB op ma 14 maart, 2011 18:21

Had even niet goed gelezen!

Maar als de windverbanden wegvallen, bezwijkt dan de bovengelegen woning? (kan een constructeur aantonen/berekenen).

Omdat er hier sprake is van een brandscheiding (woning is ander Bc) is er ten minste sprake van een 'indirecte' eis m.b.t bezwijken van de brandscheiding.

Alle constructieonderdelen die onlosmakelijk met het het in standhouden van de brandscheiding te maken hebben moeten overeenkomstig de vereiste brandwerendheid voldoen.

En volgens mij is het niet de bedoeling om allerlei scenario's te plussen, want dat er brand is terwijl er een storm woedt en er en vliegtuig tegenaan vliegt, dat vijf kamelen uitwerpt die op het dak belanden....

En ik heb inderdaad wel eens meegemaakt dat men staal gaat overdimensioneren, maar dan is dat meer aan een zelfdragende gevel gerelateerd.
AB
120+ berichten

Berichtdoor BJ Boon op di 15 maart, 2011 17:56

@ duiveltje : Bedankt zover, ik ga de publicaties lezen.
@ AB : Inderdaad kan het zijn dat er meer windverband aanwezig is dan strikt noodzakelijk . En omdat de brand niet in het hele pand tegelijk woedt is het best mogelijk dat deze dan niet bekleed hoeven te worden. Neemt niet weg dat de koppelkokers waarschijnlijk niet overmatig aanwezig zijn. En die dan mogelijk wel bekleed moeten worden.
Inderdaad kan de constructeur die aan dit pand gerekend heeft uitsluitsel geven.
Dat plussen heb ik gedaan om een bepaald beeld van een situatie te geven. Niet omdat ik er een rampscenario van wil maken. In ieder geval, de kamelen hou ik nog even achter de hand.
BJ Boon
Nieuwlid

Berichtdoor Bakero op wo 16 maart, 2011 9:44

AB schreef:Je kunt natuurlijk ook de huidige bevestigingsbouten van de windverbanden door breekbouten of misschien zelfs wel door smeltbouten vervangen.

Breek- of smeltbouten zijn niet toepasbaar voor een dergelijke constructie, dat wordt door sommige constructeurs met minder kennis van zaken al gauw geroepen wanneer het om brand gaat. Ik wil hier met name voor waarschuwen omdat een goede constructeur dit nooit zal toepassen en/of goedkeuren. Het idee smeltbout vindt zijn oorsprong in de brandwanden van Xella waarbij de staalconstructie zijn houvast vindt aan de wand en onafhankelijk kan bezwijken. Hierbij is sprake van een geheel andere constructie met zijn eigen certificering. Dat wil niet zeggen dat dit dus zomaar eindeloos kan worden toegepast. Het gaat dan met name om het moment en de krachten op zo'n bout maar die is niet ontworpen voor verbindingen tussen staalconstructies!
Bakero
60+ berichten

Vorige

Keer terug naar Bouw