Tijdens een controle op bouwvergunning van een appatementencomplex met ondergrondse stallingsruimte voor auto's kwam ik erachter dat de hoofdgasleiding in de stallingsruimte werd afgetakt naar een verticale gasleiding die vervolgens op de drie bovengelegen bouwlagen aansloot op de gasmeter van elk appartement. De koppeling van de hoofdgasleiding naar de verticale leiding is gesoldeerd (zie foto in bijlage). Het appartementencomplex heeft geen centrale gasmeter. De leiding tot en met de gasmeter in elk appartement is dus zaak voor de gaslevarancier en niet voor gebruikers.
Nu zit ik in een discussie met de gasleverancier die deze toepassing overal op deze manier uitvoerd.
De NEN 7244-6 (Gasvoorzieningsystemen - Leidingen voor maximale druk tot en met 16 bar)stelt het volgende:
Artikel 4.2 Materialen
De materiaalsoorten waaruit buizen en leidingcomponenten zijn vervaardigd, moeten bestand zijn tegen de gedistribueerde gassoort, de gasdruk en de invloedsfactoren vanuit de omgeving, zoals mechanische belasting, milieu en temperatuur.
Mijn inziens is een autobrand in een parkeergarage een reëel scenario en kan daarmee gezien worden als een invloedsfactor in de vorm van temperatuur.
Bij een autobrand in een parkeergarage wordt (in de NEN 6098) er vanuit gegaan dat 20 minuten na het ontstaan van de brand de brandweer een eerste inzet doet ter bestrijding van de brand. In die eerste 20 minuten kan een brand al zover gevorderd zijn dat de soldeerverbinding het begeven heeft. Voor solderen kunnen vijf verschillende soorten metaal gebruikt worden. Dit zijn:tin, lood, koper, zink en zilver.
De smelttemperatuur van de verschillende metalen zijn:
Tin: 505K - 273 = 232 graden Celsius
Lood :600K - 273 = 327 graden Celsius
Koper : 1327K - 273 = 1054 graden Celsius
Zink : 692K - 273 = 419 graden Celsius
Zilver : 1235K - 273 = 962 graden Celsius
Als we daar vervolgens de tijd bij op tellen dat de brandweer moet wachten tot de NUTS-bedrijven het gas in het openbaar gebied hebben afgesloten zijn we nogmaals een uur verder.
Met deze wetenschap zal een brandweerkorps ervoor kunnen kiezen om uit het oogpunt van eigen veiligheid geen inzet te plegen. Vervolgens zal de brand niet bestreden worden en ongestoord uitbreiden. Het Bouwbesluit en achterliggende NEN-normen zijn juist geschreven met als uitgangspunt dat de brandweer een veilige inzet kan plegen.
Ik hoor graag jullie reactie!!!!