Als vrijwilliger ben ik betrokken bij het tot stand komen van een filmtheater (filmhuis). De ruimte is wit en moet iedere week verduisterd worden rondom het scherm. Daarom willen wij zwarte gordijnen toepassen, niet alleen hangend maar ook voor het plafond met de nodige ondersteuning (ik begreep dat dat stalen lijnen kunnen zijn met een steek van 70cm of een net met een maasweidte van 35cm).
Nu zijn er genoeg materialen te vinden met de nodige certificaten maar in mijn zoektocht liep ik ook tegen Aramide-doeken aan en dacht dat dat weleens de beste keuze kan zijn als het gaat om brandveiligheid. Op het net vind ik echter weinig informatie en daarom post ik dit bericht - ik ben benieuwd hoe over deze toepassing gedacht wordt. De enige eigenschappen die negatief zijn zijn de hoge prijs, lastige knipbaarheid en gevoeligheid voor opbouw van statische elektriciteit. Daar staan echter naar mijn mening ook enorme voordelen tegenover m.b.t. brandveiligheid.
Nu kan ik tegen relatief lage kosten rechtstreeks bij een fabriek een beperkte hoeveelheid afnemen en daardoor is het mogelijk een interessant alternatief. De keuze bestaat uit Kevlar-vilt en geweven Aramide.