Hallo,
Ik heb een vraagstuk gekregen van één van onze opdrachtgevers over een parkeergarage, gelegen onder een kantoorgebouw van 13 verdiepingen. De situatie is als volgt:
- Parkeerlaag 1 ligt op de BGG en is besloten
- Parkeerlaag 2 ligt op -1 en is ook besloten
- Totale gebruiksoppervlakte parkeergarage is 4238m2
- Parkeerlagen elk voorzien van 3 vluchtrappenhuizen en op de BGG kan zelfs direct naar buiten worden gevlucht, via de entree van de parkeergarage
De parkeerlagen zijn niet gescheiden van elkaar dus staan met elkaar in verbinding. Nu is de Bouwvergunning van de Gemeente in jan 2000 afgegeven en zijn aan de grote van het brandcompartiment bij de parkeergarage geen aanvullende eisen gesteld. Dit is ook het geval bij de gebruiksvergunning, afgegeven in nov 2007. Daar wordt ook niks vermeld over de grote van de brandcompartimenten van de parkeergarage.
Nu is de Gemeente in 2010 een gebruiksvergunnings controle komen doen in het kantoorgebouw. Zoals je al kunt verwachten, valt de gemeente nu over de grote van de brandcompartimenten van de parkeergarage. 2000m2 is de maximale gebruiksoppervlakte van een brandcompartiment volgens BB art. 2.112 lid 4 (overige gebruiksfunctie).
De Gemeente eist nu dus allerlei aanvullende eisen (wat begreipleijk is), maar toch is het vreemd dat het gebouw al 2 maal is goedgekeurd door Gemeentelijke instanties en het gebouw al ruim 8 jaar staat.
Heeft er iemand misschien al ervaringen met dit soort situaties en wellicht oplossingen? Zelf begrijp ik ook wel dat een scheiding tussen de lagen d.m.v. een brandwerende wand en schuifdeur en een BMI met volledige bewaking en doormelding de beste oplossing is. Maar ik wil toch graag weten of iemand weet of je kans maakt, als je het naar de Gemeente toe gooit op het feit dat er nog nooit opmerkingen over de grote van de brandcompartimenten gemaakt zijn.
Met vriendeljke groet,
Alain