gebruiksoppervlakte volgens NEN2580

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

gebruiksoppervlakte volgens NEN2580

Berichtdoor P van Dijk op ma 12 okt, 2009 20:47

De NEN zegt duidelijk wat er niet bij een gebruiksoppervlakte hoort. Maar 1 ding is mij onduidelijk. Wat moet je doen met gedeelten van een gebouw welke niet voor mensen toegangelijk zijn gemaakt. Mag je die dan van de GO aftrekken??
Een aanvrager geeft dit aan en komt zo onder de toegestane maximale grote van een BC.
Mij inziens is het een vloeroppervlakte en moet het meegenomen worden in de grote van het BC, maar hier is het dus niet iedereen mee eens.
P van Dijk
Nieuwlid

Re: gebruiksoppervlakte volgens NEN2580

Berichtdoor Freddy op di 13 okt, 2009 6:59

De "gebruiksoppervlakte volgens NEN2580"kent geen onderscheid tussen gedeelten van een gebouw welke wel en welke niet toegankelijk zijn gemaakt voor mensen (wat moet ik me hierbij eigenlijk voorstellen... een afzetlint en de mededeling: ivm de grootte van het brandcompartiment is dit deel van het gebouw niet toegankelijk?).
Freddy
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 13 okt, 2009 8:05

In de NEN staat een schema waarin alle oppervlaktes uit de NEN naast elkaar zijn afgezet. Daarop kun je zien onder wat voor soort oppervlak een stukje van een gebouw kan vallen. Lees dat eens door, dat kan je een hoop duidelijkheid geven.

Het GO is het gehele oppervlak tussen de opgaande scheidingsconstructies. In dit geval de opgaande scheidingsconstructies van het brandcompartiment. Alles wat in dat BC valt moet je dus meerekenen, ongeacht het gebruik.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor P van Dijk op di 13 okt, 2009 9:07

De verwarring en het idee is onstaan door de toelichting in de NEN norm.
"Is een zolder toegepast, dan zijn er ook verschillende situaties te onderscheiden. Is de zolderruimte
niet voor mensen toegankelijk, dan zal die ruimte niet worden meegerekend bij de bepaling van de
GO."

Dit citaat gebruikt men nu dus ook voor een ander deel van het gebouw. (niet dat we ermee accoord gaan, maar het idee was leuk)
En wat je erbij moet voorstellen, ze hebben inderdaad een hekwerk geplaatst.
P van Dijk
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op di 13 okt, 2009 11:34

Inderdaad, die toelichting over de zolder schept nogal verwarring. De gebruiksoppervlakte geeft de vloeroppervlakte voor het beoogde gebruik weer. Een zolder voor het opbergen van spullen, die volgens de toelichting dus niet bij de gebruiksoppervlakte hoeft te worden meegeteld, lijkt me juist een ruimte met beoogd gebruik...

En waarom zou die benadering wel voor een zolder gelden en niet voor een andere ruimte? (Afgezien van de hoogte.)
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 13 okt, 2009 12:39

De term 'voor mensen toegankelijk' wordt wel op meer plekken gebruikt, bijvoorbeeld ook bij het bepalen of iets een gebouw of een bouwwerk is. Het wil zeggen dat een persoon in de ruimte kan komen, en zich er relatief vrij in moet kunnen bewegen. In de meeste gevallen is een hekwerk dan niet voldoende, omdat de ruimte in potentie nog steeds toegankelijk is. Je moet meer denken aan ruimtes die vanwege hun afmetingen niet geschikt zijn om er langere tijd in te verblijven. Vaak wordt aansluiting gezocht met de hoogtebepaling uit de NEN (ik weet het, redenatiecirkeltje) en wordt gezegd dat 1,5 mtr. hoogte hiervoor een grenswaarde is.
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Bouw