detail woningscheidende muur houten platdak

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

detail woningscheidende muur houten platdak

Berichtdoor JoostH op vr 16 jul, 2010 10:59

Hoi,

een aannemer is voornemens de aansluiting van een woningscheidende muur en een houten platdak als volgt uit te voeren.

- 300mm kalkzandstaan bouwmuur
- aan weerszijden houten balklaag op kantplank
- underlayment
- eps isolatie
- bitumen
- tegels.

de muur steekt door tot in de eps isolatie, en is aan bovenzijde afgdekt met steenwol.
m.i. voldoet een dergelijke constructie niet aan de eise. (o.a. brandoverslag) en moet er een 30min brandwerend plafond worden aangebracht...wat vinden jullie van de voorgestelde detaillering?
JoostH
Nieuwlid

Re: detail woningscheidende muur houten platdak

Berichtdoor duiveltje op vr 16 jul, 2010 11:46

Lijkt me prima. mits de de steenwol/ballaststrook breed genoeg is uitgevoerd.
duiveltje
120+ berichten

Berichtdoor JoostH op vr 16 jul, 2010 12:23

mmm...ok..maar is het niet zo dat reeds na enkele minuten de underlayment doorbrand, daardoor de eps smelt en gaat branden en daarmee de brandwerendheid van het dak reeds na enkele minuten tot nul is gereduceerd? (onder de houten balklaag zit nu dus geen plafond..ik kijk rechtstreeks op het dakbeschot)
JoostH
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op vr 16 jul, 2010 13:11

JoostH schreef:mmm...ok..maar is het niet zo dat reeds na enkele minuten de underlayment doorbrand, daardoor de eps smelt en gaat branden en daarmee de brandwerendheid van het dak reeds na enkele minuten tot nul is gereduceerd? (onder de houten balklaag zit nu dus geen plafond..ik kijk rechtstreeks op het dakbeschot)

Klopt, maar als de barriere naar de buren goed is uitgevoerd, vat het dak daar geen vlam en is de WBDBO naar de binnenzijde van het buurpand voldoende. De brand mag er gerust uitkomen, maar mag bij de buren niet meer naar binnen.
duiveltje
120+ berichten

Berichtdoor JoostH op vr 16 jul, 2010 15:43

aha....dank voor de reacties!
JoostH
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op vr 16 jul, 2010 21:35

Welke wbdbo moet gehaald worden?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor JoostH op di 20 jul, 2010 16:46

60
JoostH
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op di 20 jul, 2010 23:08

Ik ken geen detail dat hierop is getest maar denkend in de lijn van andere, min of meer vergelijkbare details, zal geen 60 min wbdbo gehaald worden zonder een 30 min brandwerend plafond aan weerszijden van de woning muur. Het dak van de brandruimte zal binnen enkele minuten bezwijken. Het dak aan de andere zijde van de woningscheidende wand zal daarna binnen enkele minuten in brand vliegen omdat er geen. Er is dan brandoverslag.

Kijk ook eens in de publicatie "Brandwerende details" van SBR.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor JoostH op do 22 jul, 2010 7:49

waarom vat het andere dak vlam? De dakconstructies lopen niet door (daar zit de muur en steenwol tussen) en op het dak liggen tegels die het vlamvatten van de dakbedekking voorkomen.
JoostH
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op do 22 jul, 2010 10:23

JoostH schreef:waarom vat het andere dak vlam? De dakconstructies lopen niet door (daar zit de muur en steenwol tussen) en op het dak liggen tegels die het vlamvatten van de dakbedekking voorkomen.

Ik geloof niet dat tegels op een dak, denkend aan de benodigde openingen voor waterafvoer, voor 30 brandwerendheid zorgen. Maar misschien kun je me overtuigen. In dat geval is een brandwerend plafond niet relevant.
Peter
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw