brandwerendheid staalconstructie/ hoofddraagconstructie

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

brandwerendheid staalconstructie/ hoofddraagconstructie

Berichtdoor jansen op di 31 aug, 2010 18:17

Bij een industriehal wordt er geen eis gesteld aan de hoofddraagconstructie. Nu wordt vanwege spiegelsymetrie een eis gesteld aan de buitenwand, te weten een WBDBO van 30 minuten.

De hal wordt opgebouwd uit stalen kolommen met daarop liggers.

Deze buitenwand ,of die van steen is of van speciale platen, wordt bevestigd aan de stalen kolommen. Nu lijkt het mij dat nu de hoofddraagconstructie ook 30 minuten brandwerend uitgevoerd moet worden. Immers bezwijkt de ligger door een brand in het bouwwerk bezwijkt ook de staander waar de wand aan vast gemonteerd is. Voor zover ik weet zijn er geen wanden die als voorbeeld 6 meter hoog zijn die uit ze eigen blijven staan zonder gekoppeld te zijn aan bijvoorbeeld een staalconstructie

Wat is de mening in branweerland??
jansen
60+ berichten

Re: brandwerendheid staalconstructie/ hoofddraagconstructie

Berichtdoor Joachim Bolte op di 31 aug, 2010 21:58

Je redenatie klopt, staat ook zo in de NEN6068
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor duiveltje op wo 01 sep, 2010 8:28

Joachim Bolte schreef:Je redenatie klopt, staat ook zo in de NEN6068

Dat betekent overigens niet dat de hele staalconstructie moet blijven staan, maar alleen dat deel dat de brandwerende wand overeind moet houden. Hierbij hoeft maar met beperkte andere belastingen rekening te worden gehouden. De bouwregelgeving gaat nu eenmaal uit van één calamiteit tegelijk, simpel gezegd: je gebouw brand nooit af als het stormt.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor johan op wo 01 sep, 2010 10:17

Wanneer sprake is van spiegelsymmetrie en de buitengevel is uitgevoerd met een wbdbo van 30 minuten van buiten naar binnen is het mijnsinziens niet nodig om de staalconstructie uit te voeren met 30 minuten op bezwijken bij brand.
Ik heb namelijk op basis van de spiegelsymmetrie op op het naastgelegen perceel theoretisch gezien precies dezelfde gevel opbouw waardoor ik normaal gesproken vrij makkelijk kan voldoen aan de eis van 60 minuten.
Stel dat het betreffende gebouw bezwijkt na 20 minuten heb ik ook door de afstand nog een wbo en vervolgens staat er theoretisch gezien op het naastgelegen perceel nog een gevel die van buiten naar binnen een wbdbo bezit van 30 minuten. Dan voldoe ik al snel aan de eis van 60 minuten ?
johan
240+ berichten

Berichtdoor jansen op wo 01 sep, 2010 16:12

Het probleem is dat op basis van spiegelsymetrie op de perceelgrens altijd de brandwerendheid geldt voor ban buiten naar binnen als van binnen naar buiten. Of zit ik mis
jansen
60+ berichten

Berichtdoor johan op wo 01 sep, 2010 16:32

spiegelen is spiegelen denk ik, je komt bij een brand op het naastgelegen perceel precies dezelde gevel tegen.
johan
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 02 sep, 2010 8:47

@Johan,

Niet helemaal, je spiegelt de constructie wel, maar je WBDBO heeft nog steeds een richting die je in beschouwing moet nemen.
Vooral met gebouwen met uitwendige draagconstructies kun je dan aardig in de problemen komen. het kan goed zijn dat je schil 30 min. brandwerend is, maar (spiegelsymmetrisch) staat je brand daarna rechtstreeks een onbeschermde staalconstructie aan te stralen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor AB op vr 03 sep, 2010 7:45

@ Johan,

Volgens mij klopt je sommetje niet. Als je spiegelsymmetrisch uitgaat van 60 minuten waarbij de 30 minuten alleen op de buitenschil is gelegd kom je in jouw sommetje 10 minuten te kort wanneer je constructie na 20 minuten bezwijkt. immers 20 + 30 = 50.

Het 'bron'-gebouw, niet zijnde een BvB brandcompartiment, moet dus zelf ook over 30 minuten wbdbo beschikken; voor de uitvoering zijn uiteraard verschillende manieren mogelijk.
AB
60+ berichten

Berichtdoor duiveltje op vr 03 sep, 2010 9:14

AB schreef:@ Johan,

Volgens mij klopt je sommetje niet. Als je spiegelsymmetrisch uitgaat van 60 minuten waarbij de 30 minuten alleen op de buitenschil is gelegd kom je in jouw sommetje 10 minuten te kort wanneer je constructie na 20 minuten bezwijkt. immers 20 + 30 = 50.

Het 'bron'-gebouw, niet zijnde een BvB brandcompartiment, moet dus zelf ook over 30 minuten wbdbo beschikken; voor de uitvoering zijn uiteraard verschillende manieren mogelijk.

Nogmaals, gebouwen en gevels hebben geen WBDBO. WBDBO is een eigenschap tussen twee ruimten. Gevels kennen alleen een brandwerendheid.

als jouw gevel van buiten naar binnen een brandwerendheid heeft van 30 minuten, heeft de gespiegelde gevel dat ook. Als deze vervolgens na 0 minuten bezwijkt. heeft de gespiegelde gevel nog altijd de brandwerendheid van 30 minuten in de beschouwde richting. Conform NEN 6068 is dit een dicht geveldeel, volgens de norm voldoe je daarmee aan een WBDBO van 60 minuten tussen beide beschouwde brandcompartimenten. Ofwel het rekensommetje van Johan is zelfs positief. want 0 min.brandwerendheid BI>BU + 30 min.brandwerndheid BU>BI = 60 min.WBDBO. Moraal: bij brandoverslag zijn brandwerendheid en WBDBO twee verschillende dingen die je niet onderling kunt uitwisselen.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op vr 03 sep, 2010 10:24

duiveltje schreef:Nogmaals, gebouwen en gevels hebben geen WBDBO. WBDBO is een eigenschap tussen twee ruimten. Gevels kennen alleen een brandwerendheid.

Laten we elkaar nou niet op de semantiek gaan pakken, het merendeel van de ontwerpers/bouwers zegt dit fout, en zelfs preventisten doen het niet altijd goed. We weten echter wat men bedoelt...
duiveltje schreef:Conform NEN 6068 is dit een dicht geveldeel, volgens de norm voldoe je daarmee aan een WBDBO van 60 minuten tussen beide beschouwde brandcompartimenten.

Die moet je me toch even uitleggen. Hoe heeft het feit of iets als open of dicht wordt beschouwd (waar inderdaad de 30 minuten grens voor geldt) iets te maken met de uiteindelijk benodigde brandwerendheid van dat (dichte) deel volgens het bouwbesluit? Graag onderbouwen met artikelnummers uit de NEN...

Naar mijn mening beziet de NEN het zeker wel als een dicht deel, maar dat dichte deel moet wel bepaalde brandwerendheid vertegenwoordigen om aan de totale WBDBO bij te dragen. Wanneer die brandwerendheid 60 minuten zou zijn, kun je NIET volstaan met een brandwerendheid van 30 minuten.

Volgensmij klopt je scenario ook niet helemaal, want hoe zou een wand welke 30 minuten brandwerendheid vertegenwoordigd na 1 minuten kunnen instorten? Ze moet namelijk ook een 30 minuten werendheid tegen bezwijken hebben...
Joachim Bolte
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Bouw