duiveltje schreef:Helaas stelt het bouwbesluit niet dat mijn gevel 30 minuten brandwerend moet zijn, evenmin staat ergens beschreven in welke richting. Het bouwbesluit stelt alleen een eis van brandcompartiment naar brandcompartiment (van ruimte naar ruimte). Je hoeft niet te kijken hoe het pand van de buurman er uit ziet, maar je mag, nee moet gewoon je eigen gebouw spiegelen, waarbij de wandopbouw, plaatsing van gevelopeningen, constructies e.d. niet in een keer veranderen. Dat er ten gevolge van de regels zo nu en dan wat mis gaat.......jammer. 100% veilig bestaat niet. Zelfs als je niets bouwt, loopje het risico op een natuurbrand.
Correct duiveltje. Het Bouwbesluit stelt alleen een eis van brandcompartiment naar brandcompartiment (van ruimte naar ruimte) waarbij duidelijk de regel is gesteld dat je voor brandcompartimenten gelegen op een ander perceel moet worden uitgevoerd met een WBDBO van 60 minuten (2.106, lid 1) van het ene naar het andere brandcompartiment.
Onderstaand geprobeerd enkele voorbeelden te schetsen. In mijn optiek voldoen situatie 1 en 2 niet aan het Bouwbesluit, artikel 2.106. Enkel situatie 3 volstaat spiegelsymmetrisch gezien aan de WBDBO-eis.
Situatie 1 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van binnen naar buiten:Brand --> 30 minuten brand buiten eigen gevel --> (theoretisch) 0 minuten (gevel buren niet beschermd, identiek aan mijn gebouw) --> totale WBDBO = 30 minuten, situatie voldoet niet aan artikel 2.106.
Situatie 2 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van buiten naar binnen:Brand --> na (theoretisch) 0 minuten brand uit eigen brandcompartiment --> 30 minuten brandoverslag naar spiegelsymmetrisch buurperceel --> totale WBDBO = 30 minuten, situatie voldoet niet aan artikel 2.106.
Situatie 3 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van binnen naar buiten en van buiten naar binnen:Brand --> na 30 minuten brand uit eigen brandcompartiment --> na 60 minuten brandoverslag naar spiegelsymmetrisch buurperceel. Enkel deze situatie voldoet aan artikel 2.106 van het Bouwbesluit. (Het uitvoeren van de gevel met een brandwerendheid van 60 minuten van buiten naar binnen óf van binnen naar buiten is daarnaast ook mogelijk).