brandwerendheid staalconstructie/ hoofddraagconstructie

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: brandwerendheid staalconstructie/ hoofddraagconstructie

Berichtdoor Peter op vr 03 sep, 2010 16:40

Peter Coort schreef:Dat is juist de gedachte van spiegelsymmetrie. Je staat samen garant voor 30, dus 60 minuten en totaliteit (je moet er dus vanuit kunnen gaan dat het nieuw gerealiseerde gebouw van je buurman deze eis ook haalt).

Het is anders. Er is geen brandoverslag bij 30 min brandwerendheid. Ongeacht wat er achter die 30 min gevel gebeurt. Tussen brandcompartimenten op hetzelfde perceel is 30 min voor 60 min ook voldoende.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor duiveltje op zo 05 sep, 2010 1:37

spiegelsymetrie is precies dat wat het bouwbesluit er van zegt. Als ik er voor kies mijn gevel alleen aan de buitenkant te beschermen. mag ik er van uit gaan dat op dezelfde afstand van de erfgrens hetzelfde gebouw staat dat op dezelfde manier in de brandwerendheid heeft voorzien. Dit ongeacht de realiteit.

Als mijn gebouw op 10 meter afstand van de erfgrens staat, en stralingsberekeningen resulteren in een waarde net onder de 15 kW/m2 op 20 meter afstand, voldoe ik. als mijn buurman vervolgens een ander gebouw wil bouwen op 5 meter van de erfgrens, en stralingsberekeningen resulteren in eveneens net net onder de 15 kW/m2 op 10 meter, krijgt hij een vergunning. Ondanks dat ik evenals mijn buurman voldoe aan de 60 minuten WBDBO op basis van spiegelsymetrie, is te verwachten dat bij een brand in mijn gebouw, de buurman ook het haasje is. Dit is een geaccepteerd risico in het bouwbesluit en dit is waar je mee rekent.

dus als ik er voor kies mijn gebouw op de erfgrens te zetten en de brandwerendheid alleen van buiten naar binnen te regelen, mag dit. Ik mag er dan mee rekenen dat het gespiegelde gebouw hetzelfde is uitgevoerd.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Peter Coort op zo 05 sep, 2010 12:14

Als mijn gevel 30 minuten brandwerend dient worden uitgevoerd, dan betekent dit toch van binnen naar buiten en van buiten naar binnen? En in de geschetste situatie haal ik mijn brandwerendheid enkel van buiten naar binnen, immers van binnen naar buiten krijg je te maken met een onbehandelde stalen draagconstructie. Waar staat beschreven dat ik, wettelijk gezien, alleen mijn eigen pand hoeft te beschermen? Zo moet het Bouwbesluit het toch niet bedoeld hebben! Juist het verhaal brandoverslag naar buurgevels op andere percelen lijkt me hier ontzettend belangrijk (om een brand beheersbaar te houden tot één perceel en situaties zoals recent in Valkenswaard te voorkomen).
Peter Coort
30+ berichten

Berichtdoor duiveltje op zo 05 sep, 2010 12:40

Helaas stelt het bouwbesluit niet dat mijn gevel 30 minuten brandwerend moet zijn, evenmin staat ergens beschreven in welke richting. Het bouwbesluit stelt alleen een eis van brandcompartiment naar brandcompartiment (van ruimte naar ruimte). Je hoeft niet te kijken hoe het pand van de buurman er uit ziet, maar je mag, nee moet gewoon je eigen gebouw spiegelen, waarbij de wandopbouw, plaatsing van gevelopeningen, constructies e.d. niet in een keer veranderen. Dat er ten gevolge van de regels zo nu en dan wat mis gaat.......jammer. 100% veilig bestaat niet. Zelfs als je niets bouwt, loopje het risico op een natuurbrand.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Peter Coort op ma 06 sep, 2010 8:14

duiveltje schreef:Helaas stelt het bouwbesluit niet dat mijn gevel 30 minuten brandwerend moet zijn, evenmin staat ergens beschreven in welke richting. Het bouwbesluit stelt alleen een eis van brandcompartiment naar brandcompartiment (van ruimte naar ruimte). Je hoeft niet te kijken hoe het pand van de buurman er uit ziet, maar je mag, nee moet gewoon je eigen gebouw spiegelen, waarbij de wandopbouw, plaatsing van gevelopeningen, constructies e.d. niet in een keer veranderen. Dat er ten gevolge van de regels zo nu en dan wat mis gaat.......jammer. 100% veilig bestaat niet. Zelfs als je niets bouwt, loopje het risico op een natuurbrand.

Correct duiveltje. Het Bouwbesluit stelt alleen een eis van brandcompartiment naar brandcompartiment (van ruimte naar ruimte) waarbij duidelijk de regel is gesteld dat je voor brandcompartimenten gelegen op een ander perceel moet worden uitgevoerd met een WBDBO van 60 minuten (2.106, lid 1) van het ene naar het andere brandcompartiment.

Onderstaand geprobeerd enkele voorbeelden te schetsen. In mijn optiek voldoen situatie 1 en 2 niet aan het Bouwbesluit, artikel 2.106. Enkel situatie 3 volstaat spiegelsymmetrisch gezien aan de WBDBO-eis.

Situatie 1 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van binnen naar buiten:
Brand --> 30 minuten brand buiten eigen gevel --> (theoretisch) 0 minuten (gevel buren niet beschermd, identiek aan mijn gebouw) --> totale WBDBO = 30 minuten, situatie voldoet niet aan artikel 2.106.

Situatie 2 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van buiten naar binnen:
Brand --> na (theoretisch) 0 minuten brand uit eigen brandcompartiment --> 30 minuten brandoverslag naar spiegelsymmetrisch buurperceel --> totale WBDBO = 30 minuten, situatie voldoet niet aan artikel 2.106.

Situatie 3 - gevel uitvoeren met een brandwerendheid van 30 minuten van binnen naar buiten en van buiten naar binnen:
Brand --> na 30 minuten brand uit eigen brandcompartiment --> na 60 minuten brandoverslag naar spiegelsymmetrisch buurperceel. Enkel deze situatie voldoet aan artikel 2.106 van het Bouwbesluit. (Het uitvoeren van de gevel met een brandwerendheid van 60 minuten van buiten naar binnen óf van binnen naar buiten is daarnaast ook mogelijk).
Peter Coort
30+ berichten

Berichtdoor Peter op ma 06 sep, 2010 9:29

Altijd weer even schrikken als blijkt dat 30 min voor een wbdbo van 60 min voldoende is. Kijk opmerking 1 in paragraaf 6.3 van NEN 6068 er eens op na.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Peter Coort op ma 06 sep, 2010 9:50

Peter schreef:Altijd weer even schrikken als blijkt dat 30 min voor een wbdbo van 60 min voldoende is. Kijk opmerking 1 in paragraaf 6.3 van NEN 6068 er eens op na.

Correct, je bijdrage buren is wat betreft buurpercelen immers altijd 30 minuten (samen 60, of in geval van de methode BvB "(WBDBO-eis + toeslag) - 30 minuten (voor bijdrage buren)").
Peter Coort
30+ berichten

Berichtdoor Peter op ma 06 sep, 2010 10:04

Peter Coort schreef:
Peter schreef:Altijd weer even schrikken als blijkt dat 30 min voor een wbdbo van 60 min voldoende is. Kijk opmerking 1 in paragraaf 6.3 van NEN 6068 er eens op na.

Correct, je bijdrage buren is wat betreft buurpercelen immers altijd 30 minuten (samen 60, of in geval van de methode BvB "(WBDBO-eis + toeslag) - 30 minuten (voor bijdrage buren)").

en louter op het eigen perceel?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 06 sep, 2010 11:15

Peter schreef:De 30 min gevel moet ook 30 min blijven staan bij brand in het brandcompartiment.

En dat staat dus nergens... Wanneer je de NEN letterlijk leest (en daar zijn we blijkbaar goed in) moet de gevel 30 minuten blijven staan, punt , ongeacht de plek waar de brand plaatsvindt. Dus ook bij een constructie aan de buitenkant van je gebouw zul je 30 minuten WTB moeten garanderen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Peter Coort op ma 06 sep, 2010 11:22

De discussie gaat in deze toch over brandoverslag naar buurpercelen?

Eigen perceel is (vaak) een standaardeis van 30 minuten (VG< 7 meter). Dus dan is 30 minuten sowieso voldoende. Daarnaast mag je ook daar weer brandwerendheid lenen uit het andere brandcompartiment. Heeft de tegenoverliggende eigen gevel een WBDBO van 60 minuten geldt dat tevens voor de andere wand.

Als ik de NEN6068 bekijk (voorschrift wat je benoemd) gaat het hier voornamelijk over de vraag wanneer je een gebouw als zijnde "dicht" moet beschouwen in bijvoorbeeld de NPR6091, BRANDO of Pintegraal. Op papier zul je daarentegen nog steeds aan de standaard eisen moeten voldoen uit artikel 2.106: dus 60 minuten (mits > 15 kW/m2).
Peter Coort
30+ berichten

VorigeVolgende

Keer terug naar Bouw