Brandwerende beglazing: EI of EW?

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Brandwerende beglazing: EI of EW?

Berichtdoor Leon op ma 04 jul, 2011 11:19

Wie kan mij helpen met het volgende: ik moet een besteksomschrijving maken voor een tweetal brandwerende kozijnen. Beiden zijn scheidingen tussen brandcompartimenten, het gaat dan om:
* een dubbele deur met glasvulling en zijlichten, 30 minuten brandwerend.
* een enkele dichte deur met een bovenlicht, 60 minuten brandwerend.

Het onderwerp van dit topic geeft mijn vraag al aan: welk soort glas (of beter gezegd: welke testmethode) moet ik gebruiken? De verschillen in de testmethode zijn op zich helder (zie bijv. http://evmglass.com/brandwerend-glas/), het is mij alleen volstrekt niet duidelijk wát ik wáár moet toepassen. Iemand die dat weet?
Brandpreventieforum: mooi dat het bestaat, jammer dat het nodig is :-)
Leon
120+ berichten

Re: Brandwerende beglazing: EI of EW?

Berichtdoor Louis van Wijk op ma 04 jul, 2011 14:30

Den NEN 6069 zegt in 6.1.3.4. "Bij deur- en luikconstructies zonder zijlichten is het criterum thermische isolatie betrokken op temperatuur (I) niet van toepassing. Deur en luikconstrucites met zijlichten moeten worden beoordeeld volgens hoofdstuk A.3"

Als je glas voldoet aan EI dan wordt deze automatisch voor dezelfde periode en expositierichting geklasseerd als EW.

Dus als je in je bestek uitgaat van EI-klasse komt het m.i goed.

groet,
Louis
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Leon op ma 04 jul, 2011 14:52

Ah bedankt. Mag ik daar uit opmaken dat een deur in een kozijn met zijlicht ook EI geclasseerd moet zijn? Of gaat dat te kort door de bocht?

Ik ben niet in het bezit van de NEN 6069 helaas, en ik meen mij te herinneren (altijd gevaarlijk om bestekken daarop te baseren haha) dat een vaste pui inderdaad ook warmte-isolerend moet zijn. Dit met het oog op eventuele losse inrichting die voor zo'n pui geplaatst zou kunnen worden met de bijbehorende kans op branddoorslag. Op zich logisch, maar dat heeft dan betrekking op het vaste deel. Ik ken maar weinig mensen die een bijzettafel of een kastje voor een deur zetten :wink:

Ik begrijp je laatste opmerking m.b.t. het uitgaan van de EI-klasse, brandtechnisch komt het dan inderdaad wel goed. Financiëel echter niet, aangezien EI-beglazing duurder is dan EW. :roll:
Jaja ik weet het, op veiligheid moet je niet bezuinigen, maar daar heb je als adviseur niet altijd grip op :F:
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Leon op wo 20 jul, 2011 9:59

Niemand die mij dat kan vertellen? :(
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Jochem Bollen op wo 20 jul, 2011 14:29

Dit is een onderwerp waarover in de regelgeving niet duidelijk over wordt gesproken.
Momenteel is het zo dat deuren en ramen aan de EW classificatie moeten voldoen.
Uiteraard is de vraag: hoe groot is een raam en wanneer wordt het een wand..... :?
Om dit op lossen komt er in de nieuwe regelgeving een opmerking die zoals het er nu naar uitziet alsvolgt klinkt: kozijnen met deuren en de bijbehorenrende beglazing binnen 1500 mm vanaf de deur moeten voldoen aan de EW eis, daarbuiten moet het aan de EI classificatie voldoen....
Dus een zij- en/of bovenlicht van 1500 mm (uit zijkant deur) moet nu en straks aan de EW classificatie voldoen.

Het is inderdaad zo dat wanneer het glas aan de EI eis voldoet het ook aan de EW eis voldoet, maar EI glas is een stuk duurder.

gr.
Jochem
Jochem Bollen
Nieuwlid

Berichtdoor Leon op wo 20 jul, 2011 14:36

Jochem Bollen schreef:Dus een zij- en/of bovenlicht van 1500 mm (uit zijkant deur) moet nu en straks aan de EW classificatie voldoen.

Je zegt heel specifiek 'nu'. Mag ik daar uit op maken dat een bovenlicht boven de deur en een zijlicht (breedte ca 850 mm vanuit de deur) op dit moment / onder de huidige regelgeving kan volstaan met de 'lichte' EW-classificatie?
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Jochem Bollen op wo 20 jul, 2011 14:47

Jazeker, voor binnensituaties mits er geen aanvullende eisen worden gesteld die van mijn kant niet te beoordelen zijn.
Jochem Bollen
Nieuwlid

Berichtdoor Leon op wo 20 jul, 2011 18:07

Ok. Aan wat voor 'omstandigheden' moet ik dan denken? Dit kan ongetwijfeld een heleboel zijn, dit ik zal je even een richting geven :wink:

Ik heb te maken met éénmaal een 30 minuten brandwerende pui. Afmeting ca. 3,6 m x 2,8 m (bxh). Het is een binnenkozijn, de scheiding tussen twee brandcompartimenten. Beide zijden zijn gangruimte in een sportaccommodatie, geen brand- en/of rookvrije vluchtroute. Deze pui is voorzien van dubbele deuren met glas, aan beide zijden voorzien van een zijlicht (breedte ca. 0,85 m)

Verder: een 60 minuten brandwerend deurkozijn met bovenlicht. Ook dit is een scheiding tussen twee brandcompartimenten, in dit geval echter tussen een gangruimte en een stookruimte (vandaar de 60 minuten, komt voort uit de NEN).

Zoals gezegd gaat het hier om een sportaccommodatie, opslag van brandgevaarlijke producten o.i.d. is niet aan de orde.
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Jochem Bollen op wo 20 jul, 2011 19:26

Nou dan zie ik geen reden om EI beglazing toe te passen.
Groeten,
Jochem
Jochem Bollen
Nieuwlid

Berichtdoor Jan Hus op do 21 jul, 2011 7:43

Jochem Bollen schreef:Uiteraard is de vraag: hoe groot is een raam en wanneer wordt het een wand..... :?

Hele vervelende discussies zijn dat, die meestal pas een dag voor de oplevering gevoerd worden. Volgens mij is het vrij simpel: zo lang er sprake is van een glas in een kozijn, moet je dit beoordelen als kozijn, en niet als wand. De NEN 6069 geeft geen enkele aanleiding om anders te veronderstellen. Zo "uiteraard" is dat dus niet, naar mijn bescheiden mening...
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw