Brandweerlift ook voor evacuatie

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Brandweerlift ook voor evacuatie

Berichtdoor Albert Dunning op wo 17 nov, 2010 20:11

Hallo,

Een korte vraag, mag je een brandweerlift altijd gebruiken als evacuatielift?

Ik toets een gezondheidsfunctie met 3 bouwlagen, volgens het BB wordt hier geen brandweerlift gevraagd. Nu eist de brandweer een brandweerlift (heeft volgens de opdrachtgever te maken met bereikbaarheid, locatie e.d. en is afgesproken met de brandweer). Mag ik de brandweerlift ook gebruiken als evacuatielift of zijn hier nog extra voorwaarden aan verbonden. In de SBR handboeken lees ik namelijk dat dit onder 'bepaalde omstandigheden' mag.

Bvd
Albert Dunning
Nieuwlid

Re: Brandweerlift ook voor evacuatie

Berichtdoor Erwin Brinkhorst op ma 29 nov, 2010 12:44

De brandweer heeft in dit geval (gezondheidszorgfunctie, VG < 20 m) niet zoveel te eisen, maar misschien wat te wensen.

Primair gebruikt de brandweer een brandweerlift niet voor de evacuatie van personen. In een uitzonderlijk geval zal dat wel gebeuren, maar dan alleen als laatste (red)middel en niet als vooropgezet plan.

Wellicht heeft deze brandweer wel een vooropgezet plan met de brandweerlift. Maar als deze lift zonder verdere aandacht in het gebouw wordt opgenomen, dan hebben ze er in hun vooropgezette plan waarschijnlijk weinig aan.

Ik zou de brandweer deze bovenwettelijke eis toch nog even laten motiveren.

Succes!
Boeken geven geen wijsheid waar er geen wijsheid was,
maar waar er wijsheid is, wordt deze door het lezen groter.
Erwin Brinkhorst
60+ berichten

Keer terug naar Bouw