Paul Wendt schreef:Als er staat dat de liftschacht brandwerend moet zijn waarom dan de vraag? Het staat er toch. Waarom dan wel? Ook via de buitengevel kan een uitslaande brand de liftschacht bedreigen. Een gemene tegenvraag: moet een rookluik brandwerend zijn?
P. Wendt

Het Belletje schreef:In art. 4.16 NEN-EN 81-72 staat vermeld dat de liftschacht van een brandweerlift een volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag naar een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een technische ruimte van ten minste 60 minuten heeft. Dus, wanneer ik goed lees, wanneer de liftschacht aan de buitenlucht grenst, dan behoeft deze niet WBDBO 60 minuten te zijn.

Vaak wordt een brandweerlift van een 60 min wbdbo scheiding voorzien. Dat komt denk uit de publicatie "Brandbeveiligsinstallaties" van de NVBR en uit BOT van SBR. Maar ik kan niet terugvinden waar dat op gebaseerd is. Zie ik iets over het hoofd?

Albert Dunning schreef:Ik denk, logisch gezien, dat het uitgangspunt moet zijn dat een brandweerlift gedurende 60 minuten kan blijven functioneren, en dat er voldoende bescherming wordt geboden van de aangrenzende ruimten. ...
Mvg

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten