brandweerlift grenzend aan de buitenlucht

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

brandweerlift grenzend aan de buitenlucht

Berichtdoor Het Belletje op za 12 maart, 2011 14:21

Volgens NEN-EN 81-72 moet de liftschacht van een brandweerlift 60 minuten brandwerend zijn. Moet de liftschachtwand, die aan de buitenlucht grenst, ook deze waarde hebben of mag deze liftschachtwand als een normale gevel worden uitgevoerd? Deze liftschachtwand, die aan de buitenlucht grenst, grenst namelijk niet aan een brandcompartiment.
Het Belletje
Nieuwlid

Re: brandweerlift grenzend aan de buitenlucht

Berichtdoor Joachim Bolte op za 12 maart, 2011 19:37

in welk artikel staat dit? En wat is de letterlijke tekst uit de NEN-EN 81-72?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Paul Wendt op ma 14 maart, 2011 7:47

Als er staat dat de liftschacht brandwerend moet zijn waarom dan de vraag? Het staat er toch. Waarom dan wel? Ook via de buitengevel kan een uitslaande brand de liftschacht bedreigen. Een gemene tegenvraag: moet een rookluik brandwerend zijn?

P. Wendt
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor duiveltje op ma 14 maart, 2011 9:46

Paul Wendt schreef:Als er staat dat de liftschacht brandwerend moet zijn waarom dan de vraag? Het staat er toch. Waarom dan wel? Ook via de buitengevel kan een uitslaande brand de liftschacht bedreigen. Een gemene tegenvraag: moet een rookluik brandwerend zijn?

P. Wendt

volgens mij staat er niet dat de schacht brandwerend moet zijn, maar dat deze beschermd moet worden tegen brand een omschrijving die meer overeenkomsten vertoond met WBDBO (NEN6068) dan met brandwerendheid (NEN6069). Volgens mij houdt dit in dat eerst de brandwruimten die de schacht kunnen bedreigen in kaart moeten worden gebracht en vervolgens de maatregelen. Zo is een niet besloten galerij in een woongebouw volgens NEN 6068 geen brandruimte en wordt de schacht van hieruit niet bedreigd. Dus hoeft in een dergelijk geval geen brandwerendheid aan de schacht te worden toegekend.

PS: een rookluik hoeft niet brandwerend te zijn, maar moet wel blijven functioneren, ook bij brand.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Het Belletje op wo 16 maart, 2011 22:04

In art. 4.16 NEN-EN 81-72 staat vermeld dat de liftschacht van een brandweerlift een volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag naar een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een technische ruimte van ten minste 60 minuten heeft. Dus, wanneer ik goed lees, wanneer de liftschacht aan de buitenlucht grenst, dan behoeft deze niet WBDBO 60 minuten te zijn.
Het Belletje
Nieuwlid

Berichtdoor duiveltje op di 22 maart, 2011 13:45

Het Belletje schreef:In art. 4.16 NEN-EN 81-72 staat vermeld dat de liftschacht van een brandweerlift een volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag naar een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een technische ruimte van ten minste 60 minuten heeft. Dus, wanneer ik goed lees, wanneer de liftschacht aan de buitenlucht grenst, dan behoeft deze niet WBDBO 60 minuten te zijn.

Kan aan een WBDBO van 60 minuten worden voldaan zonder toepassing van brandwerende constructies.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Peter op vr 15 apr, 2011 16:46

Mag ik even inspringen? Ik kan nergens een eisen de brandwerendheid of wbdbo van een brandweerlift vinden. In het Bouwbesluit staat niets. IN NEN-EN 81-72:2003 staat:

"5.1.1 De brandweerlift is geplaatst in een schacht met een tegen brand beschermde hal voor elke
schachtdeur. ...
OPMERKING De mate van brandbestendigheid van de wanden en deuren van de omgeving zijn in nationale
regelgeving vastgesteld."

Welke nationale regelgeving zou voor Nederland bedacht zijn?

Vaak wordt een brandweerlift van een 60 min wbdbo scheiding voorzien. Dat komt denk uit de publicatie "Brandbeveiligsinstallaties" van de NVBR en uit BOT van SBR. Maar ik kan niet terugvinden waar dat op gebaseerd is. Zie ik iets over het hoofd?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Albert Dunning op vr 15 apr, 2011 20:12

Vaak wordt een brandweerlift van een 60 min wbdbo scheiding voorzien. Dat komt denk uit de publicatie "Brandbeveiligsinstallaties" van de NVBR en uit BOT van SBR. Maar ik kan niet terugvinden waar dat op gebaseerd is. Zie ik iets over het hoofd?

Ik denk, logisch gezien, dat het uitgangspunt moet zijn dat een brandweerlift gedurende 60 minuten kan blijven functioneren, en dat er voldoende bescherming wordt geboden van de aangrenzende ruimten. Wanden grenzend aan buitenlucht waarbij geen kans is op brandoverslag lijken mij niet brandwerend te hoeven worden uitgevoerd.

Mvg
Albert Dunning
Nieuwlid

Berichtdoor Peter op vr 15 apr, 2011 22:14

Albert Dunning schreef:Ik denk, logisch gezien, dat het uitgangspunt moet zijn dat een brandweerlift gedurende 60 minuten kan blijven functioneren, en dat er voldoende bescherming wordt geboden van de aangrenzende ruimten. ...
Mvg

Dat is een mooi uitgangspunt. Zeker ook een goed uitgangspunt. Maar enig idee waarom dat dan 60 minuten zou moeten zijn? Waarom bijvoorbeeld geen 30 min zoals voor alle andere vluchtwegen?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor duiveltje op vr 15 apr, 2011 22:17

Naast het bouwbesluit is er ook nog de Regeling Bouwbesluit. Artikel 4.16 lid a 2 luidt:
De liftschacht van een brandweerlift heeft een volgens NEN 6068 bepaalde weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag naar een verblijfsgebied, een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een technische ruimte van ten minste 60 minuten.
duiveltje
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw