Momenteel overweeg ik om een bovenwoning te kopen. De onderliggende woning bestaat uit het souterrain en twee woonlagen. De bovenwoning heeft een geheel eigen opgang vanaf de straat. De bovenwoning bestaat uit twee woonlagen. Dit zijn de 3e en 4e verdieping van het pand. De woning is uit de jaren 1900-1910. Het casco is gerenoveerd. Er is een 'woningscheidende vloer' aangebracht, tussen de onder- en bovenwoning. Deze vloer is brandwerend. De verdere afbouw moet nog gebeuren (installaties, afwerking, badkamer/keuken etc.). We willen op de 3e verdieping een woonverdieping maken. Op de 4e verdieping badkamer en slaapkamers. Ik ga er vanuit dat het huis onder bestaande bouw valt.
Door de projectontwikkelaar is links van de trapopgang op de 3e verdieping een 'branddeur' met dranger geplaatst. Deze is rood aangegeven op onderstaande linkerschets. Dit is door de projectontwikkelaar omschreven als een 'rooksluis'. Dit is gebouwd vanwege de lange vluchtweg. De deur staat precies tussen de trapopgang en het begin van de trap naar de 4e verdieping. Deze deur past niet in onze wens voor de indeling van de verdieping (rechter schets). In plaats van een branddeur zien we liever een hal bij binnenkomst in de bovenwoning.
Graag maak ik een brandveilig huis. Ik kan echter moeilijk achter de regels hiervoor komen. Zo wordt soms vermeld dat 15 m de maximale vluchtweg is, maar dat je dit kan oprekken met rookmelders e.d. Ik kan dus ook nog nergens vinden of de reeds aangebrachte 'rooksluis' verplicht is. Kan ik bijvoorbeeld nog schuiven met de plek van de rookcompartimentering?
Mocht er informatie ontbreken, dan lees ik het graag.