Ik ben bezig met het ontwerp van een woning in houtskeletbouw die bestaat uit twee gekoppelde volumes die allebei een zadeldak hebben in de richting van voor- naar achtergevel; tussen de dakvlakken bevindt zich een zakgoot. Het idee is dat de woning ooit gesplitst zou kunnen worden, in verband daarmee zou het mooi zijn als tussen beide zones een brandwerendheid van 60 minuten gehaald kan worden.
In de woningscheidende wand bevindt zich een spouw; door beide wanden aan spouwzijde met gipsplaat te bekleden en zware deuren te gebruiken lijkt de gewenste brandwerendheid daar haalbaar. Ik vermoed echter dat eventuele brand ook van het ene dakvlak op het andere dakvlak over zou kunnen slaan. Om dat tegen te gaan denken we de dakelementen aan de bovenzijde tot op een nader te bepalen hoogte met gipsplaat te bekleden. De vraag is echter tot welke hoogte. De dakbedekking is overigens stalen golfplaat, de dakhelling is voor het ene dakvlak 52 graden en voor het andere 60.
Is deze informatie te vinden in NEN 6068? Ik vind het geen probleem om deze norm aan te schaffen, maar zou het zonde vinden als na inzage blijkt dat ik toch een andere moet hebben.