door Peter de Vries op wo 31 aug, 2011 0:00
Dank voor alle reacties, dit zijn er meer dan ik had durven hopen! Met de SKD brandkaart was ik nog niet bekend, die zal ik morgen doornemen. Joachim, is de PGS de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen? Die laatste heb ik gedownload maar het toepassen daarvan op een praktijksituatie lijkt een behoorlijke klus.
Terwijl ik de eigenschappen van de gebruikte materialen nog eens door heb genomen om de situatie hier duidelijker uit te leggen kom ik voor het dakbeschot (een houtvezelplaat van 60mm) een brandwerendheid van F90 tegen. Hoewel dit een Britse eenheid is lijkt dit te suggereren dat het 90 minuten duurt voor brand de onderliggende constructie bereikt; als dat klopt is het hele gips niet nodig en mijn vraag daarmee niet meer relevant.
Desondanks de dakopbouw voor de nieuwsgierige mens:
(van binnen naar buiten)
8mm ecoboard, brandwerendheid 20 minuten (was tot voor kort onbekend, dus nul minuten aangenomen)
2x38x235 houten sporen, daartussen hennepisolatie (naar ik aanneem goed brandbaar)
60mm houtvezelplaat, brandwerendheid volgens Britse normen F90
tengels, panlatten
1mm stalen golfplaat
De beplating aan binnenzijde is houtkleurig en heeft een vezelstructuur, deze wordt ook toegepast in de wanden en blijft in het zicht, vandaar dat onze voorkeur uitgaat naar maatregelen aan de buitenzijde, of in elk geval uit het zicht.