brandoverslag tussen schuine dakvlakken

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

Re: brandoverslag tussen schuine dakvlakken

Berichtdoor Peter op di 30 aug, 2011 13:02

Als je de binnenzijde bekleed ben je iets van 15 of 20 cm per dakvlak aan ruimte en centen kwijt.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Peter de Vries op wo 31 aug, 2011 0:00

Dank voor alle reacties, dit zijn er meer dan ik had durven hopen! Met de SKD brandkaart was ik nog niet bekend, die zal ik morgen doornemen. Joachim, is de PGS de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen? Die laatste heb ik gedownload maar het toepassen daarvan op een praktijksituatie lijkt een behoorlijke klus.

Terwijl ik de eigenschappen van de gebruikte materialen nog eens door heb genomen om de situatie hier duidelijker uit te leggen kom ik voor het dakbeschot (een houtvezelplaat van 60mm) een brandwerendheid van F90 tegen. Hoewel dit een Britse eenheid is lijkt dit te suggereren dat het 90 minuten duurt voor brand de onderliggende constructie bereikt; als dat klopt is het hele gips niet nodig en mijn vraag daarmee niet meer relevant.

Desondanks de dakopbouw voor de nieuwsgierige mens:
(van binnen naar buiten)
8mm ecoboard, brandwerendheid 20 minuten (was tot voor kort onbekend, dus nul minuten aangenomen)
2x38x235 houten sporen, daartussen hennepisolatie (naar ik aanneem goed brandbaar)
60mm houtvezelplaat, brandwerendheid volgens Britse normen F90
tengels, panlatten
1mm stalen golfplaat

De beplating aan binnenzijde is houtkleurig en heeft een vezelstructuur, deze wordt ook toegepast in de wanden en blijft in het zicht, vandaar dat onze voorkeur uitgaat naar maatregelen aan de buitenzijde, of in elk geval uit het zicht.
Peter de Vries
Nieuwlid

Berichtdoor Leon op wo 31 aug, 2011 17:06

Tip: ga dat dakbeschot niet toepassen op basis van een Brits certificaat, daar koop je in Nederland niks voor. Je zegt het zelf al: 'het lijkt te suggereren', daar zal de gemeente/brandweer geen genoegen mee nemen.

Verder: als je wilt dat het dakbeschot in stand blijft, dan zal de onderconstructie minstens zo lang bestand moeten zijn tegen bezwijken bij brand. Wat overigens ook prima werkt in dergelijke gevallen: pas een dubbele onderplaat toe: eerst een laag gipskarton/vezelcement/o.i.d., daaroverheen monteer je dan de gewenste houten afwerking. Tuurlijk, als het niet nodig blijkt te zijn dan is het jammer geld, maar op basis van het bovenstaande is dat volgens mij nog niet 100% zeker...
Brandpreventieforum: mooi dat het bestaat, jammer dat het nodig is :-)
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Peter op do 01 sep, 2011 7:34

Mocht je 30 min wbdbo nodig/willen hebben, dan haal je dat scheidend hoogst waarschijnlijk wel met de 60 mm houtvezelplaat. Maar zoals Leon ook aangeeft, verifieer dat naar Nederlandse normen/richtlijnen.

NB. Het gaat om brandoverslag dus 30 min is formeel voldoende.

Zoals Leon aangeeft, de constructie moet ook 30 min blijven staan. Daarvoor zal een dikte van de sporen van 38 mm niet volstaan.

NB. Ik ben geen constructeur maar bij een breedte van 38 mm blijft er na 30 min brand volgens mij lang niet voldoende breedte over voor voldoende draagkracht.

Mogelijke oplossingen:
- sporen opdikken (wellicht dat de hoogte van de sporen voldoende is maar dat moet een constructeur beoordelen);
- alleen de sporen brandwerend bekleden;
- optie van Leon (en Joachim), aan de binnenzijde een extra brandwerend plaat.
De laatste lijkt me in deze situatie de beste, meest betrouwbare en voordeligste.
Peter
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Bouw