brand- en of rookwerende deuren?

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

brand- en of rookwerende deuren?

Berichtdoor 2advise op vr 19 jun, 2009 12:37

Hallo,

Ik heb een project waarbij een aantal deuren rookwerend en/of brandwerend moeten zijn (30 minuten). Nu heb ik een aantal foto's van de betreffende houten deuren en houten kozijnen waar zij in zitten genomen en ik heb het vermoeden dat er geen enkele rook- en brandwerendheid wordt gerealiseerd. Maar ik heb hier eerlijk gezegd (te) weinig ervaring in om dit met zekerheid te zeggen. Graag dus even jullie deskundige mening. Ik ben benieuwd! Alvast bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
2advise
30+ berichten

Re: brand- en of rookwerende deuren?

Berichtdoor kruislijst op vr 19 jun, 2009 12:59

Ik adviseer om even te kijken in de publicaties "SBR BOT deel D" en "een brandveilig gebouw bouwen".

Wat voor kozijnhout is er gebruikt? Foto 5 duidt op meranti
Wat is het gewicht van de deur, is het massief hout?
Hoe zijn de scharnieren geplaatst?
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor 2advise op vr 19 jun, 2009 13:05

Bedankt voor je reactie. Heb inderdaad ook al in de genoemde delen gekeken, maar vind daar toch niet helemaal wat ik zou willen weten.

Kozijnhout is vermoedelijk inderdaad meranti. Ik weet dat niet zeker omdat er geen destructief onderzoek mag worden gedaan (bestaand pand uit 1990). Het gewicht van de deur is heel zwaar, dat valt gelijk op bij het open en dicht doen van de deur. Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad massief. Er zijn drie scharnieren geplaatst, 1 in het midden, 1 een centimeter of 20 van onder en zo ook boven.

Ronald
2advise
30+ berichten

Berichtdoor Leon op vr 19 jun, 2009 13:11

Hoe staan de deuren aangegeven op de oorspronkelijke bouwaanvraag? En bovendien: een brandwerende deur zonder de juiste papieren heeft voor een vergunning geen enkele waarde. M.a.w.: je kunt meten/wegen/voelen/gokken wat je wilt, zonder attest ben je nergens.
Brandpreventieforum: mooi dat het bestaat, jammer dat het nodig is :-)
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Hakselaar op vr 19 jun, 2009 13:42

Inderdaad, elke zichzelf respecterende deurenboer heeft voor zijn brand- of rookwerende deur een certificaatje o.i.d.

Opvragen die handel....
Hakselaar
20+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op vr 19 jun, 2009 14:00

Inderdaad, elke zichzelf respecterende deurenboer heeft voor zijn brand- of rookwerende deur een certificaatje o.i.d.

Alleen is het vaak lastig om aan de hand van de kleur van de deur te zien welke leverancier het is, op houten deuren zit vaak geen typeplaatje.

Het is hoogstwaarschijnlijk inderdaad massief. Er zijn drie scharnieren geplaatst, 1 in het midden, 1 een centimeter of 20 van onder en zo ook boven.

Ik zie ook spiegeldraadglas + massieve deur --> is wel een reden om aan te nemen dat de deur over enige kwaliteit beschikt, hoeveel 20-30-60 is lastig te zeggen, het zal er wel ergens tussen inzitten. Bewijs d.m.v een attest zal wel lastig zijn als deze niet in het bouwdossier zit. Mogelijk kan je wel een testrapport van een nieuwe massief houten deur vergelijken met wat je aantreft om zo een redelijk vermoeden te krijgen wat de kwaliteit is van deze deur.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor 2advise op vr 19 jun, 2009 15:04

Hallo

Bedankt voor jullie reactie. Heb inderdaad niet de beschikking over de originele aanvraag, attesten en dat soort zaken. Maar Kruislijst, als ik je goed begrijp dan is het zeker niet onmogelijk dat de constructie een bepaalde brandwerend/rookwerendheid heeft? ik dacht dat een deur dan toch wel schuimstrips of iets dergelijks moest hebben. Maar dat hoeft dus niet persé?
2advise
30+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op vr 19 jun, 2009 16:56

dacht dat een deur dan toch wel schuimstrips of iets dergelijks moest hebben. Maar dat hoeft dus niet persé?

Nee niet alle deuren hebben een schuimstrip nodig.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor kruislijst op vr 19 jun, 2009 19:16

Een opschuimende strip kan twee functies vervullen:
1 het vullen van een naad;
2 het fixeren van een constructie

Je hebt een sponning van 25 mm, dus er zal geen naad aanwezig zijn. Een goede deur zal beperkt vervormen, waardoor fixatie niet noodzakelijk is.

Of dit bij de betreffende deur het geval is is lastig te zeggen zonder meer van de deur te weten.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor 2advise op ma 22 jun, 2009 11:12

Bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg. Voor wat betreft brandwering kan ik het me voorstellen dat zonder opschuimende strip een bepaalde waarde wordt gerealiseerd. Maar rook 'wurmt' zich toch altijd wel tussen een kiertje door? Of wordt dat niet erg geacht, het zal immers slechts om kleine hoeveelheden rook gaan?
2advise
30+ berichten

Volgende

Keer terug naar Bouw