afvoerpijp in betonvloer en vervolgens in schacht

Hier kun je alle vragen over het bouwen, de bouwvergunning, het bouwbesluit en de milieuvergunning stellen

afvoerpijp in betonvloer en vervolgens in schacht

Berichtdoor jano op wo 14 jul, 2010 12:12

Hallo,

Ik heb een case

Normale situatie is het uitgangspunt: Ga je met een afvoer door de wand van een schacht die langs meerdere bc's loopt dan voorzie je de afvoer van een knelmanchetje.

De case waarover ik een vraag heb:
De situatie is nu als volgt. Afvoertje verdwijnt in de betonvloer, maakt een haaks bochtje komt uit de vloer en wordt op een standleiding in de schacht aangesloten. Vraag: Wanneer ga je nu een knelmanchetje plaatsen? Doe je dat indien het afvoertje 20 cm door de vloer loopt en dan in de schacht uitmondt, of ook bij een afstand van 30 cm, een bij een halve meter of helemaal niet.

Graag reactie met motivatie
jano
120+ berichten

Re: afvoerpijp in betonvloer en vervolgens in schacht

Berichtdoor duiveltje op vr 16 jul, 2010 10:13

Uiteraard zou iets dergelijks berekend moeten worden. Ik denk alleen dat de berekening duurder wordt dan een knelmanchet. Gezond boerenverstand is denk ik geboden, waarbij je eigenlijk een soort risicobeoordeling maakt en kans en gevolg betrekt. Hoe groot is de kans dat ik aan één van beide zijden een ontwikkelde brand heb? hoe groot is de kans dat die er aan de andere kant uit komt. Daarbij maakt het bijvoorbeeld uit of ik vanuit mijn badkamer kijk waar een betrekkelijk lage vuurlast aanwezig is, of vanachter een spaanplaat keuknblok. De diameter van de pijp speelt een rol, de aanwezigheid en plaats van een stankafsluiter (sifon), de dikte van de vloer de hoogte van de doorvoer enz. enz.
duiveltje
240+ berichten

Re: afvoerpijp in betonvloer en vervolgens in schacht

Berichtdoor jano op vr 16 jul, 2010 11:59

Hallo :evil:

Bedankt voor je reactie, ik zit eigenlijk op dezelfde lijn als jij te denken.
jano
120+ berichten

Keer terug naar Bouw