wbdbo op perceelsgrens

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

wbdbo op perceelsgrens

Berichtdoor Tim Dielhoff op ma 02 aug, 2010 13:27

Hoi,

Bij een loods van circa 3000 m2 kom ik op een wbdbo van afgerond 30 min. Een toeslag is er niet omdat mijn buitenwanden onder het maximum van het scheidendoppervlak zitten.

Ik ga er nu dus even vanuit dat ik met een brandwerendheid van 30 min. ga bouwen. De kavel ernaast is leeg dus spiegelsymmetrie volgens BB 2.106 (5). Lid 3 geldt niet in dat artikel omdat ik naar een ander perceel kijk, dus zit ik vast aan 60 min. wbdbo volgens lid 1.

Met spiegelsymmetrie mag ik dus ook 30 min. lenen bij mijn 'buurman' en zit ik dus goed. Klopt dit ook nog als ik direct tegen de perceelsgrens ga bouwen? Een toekomstig pand kan dan dus strak tegen mijn pand gebouwd worden.

In de NEN6068 wordt er als er gekeken wordt naar een ander gebouw, steeds de term 'niet aangrenzend' gebruikt.
Tim Dielhoff
30+ berichten

Re: wbdbo op perceelsgrens

Berichtdoor Tim Dielhoff op di 03 aug, 2010 9:51

Even een conrete vraag:

Als ik de methode BvB gebruik dan vervallen toch de prestatie eisen van o.a. BB artikel 2.106?

Ik toon immers op een gelijkwaardige manier aan dat ik er aan voldoe. Artikel 2.201 (grote brandcompartimenten) geeft aan dat ik aan moet tonen dat ik de uitbreiding van brand beperk op een wijze die leidt tot een mate van brandveiligheid als beoogd in o.a. artikel 2.106.
Tim Dielhoff
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 03 aug, 2010 14:40

Zie MBvB, deel twee, par. 4.2 punt 2... je krijgt een combinatie van voorwaarden uit het bouwbesluit en de MBvB. Strengste eis geldt.

Ik lees nog even verder om te zien wat dat voor jouw geval inhoudt. Ik neem aan dat je met Pakket I aan het rekenen bent geslagen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Joachim Bolte op di 03 aug, 2010 14:51

Ah, gevonden...

In 7.5.1 zie je in tabel 7.7 staan dat de WBDBO van de schil bij maatregelenpakket minimaal 60 en maximaal 240 minuten moet zijn, met daarbij ook nog eens de opmerking dat de eisen uit het Bouwbesluit van kracht blijven.

Een WBDBO op de schil van 30 minuten kan dus niet volgens de MBvB. De WBDBO zal 60 minuten moeten zijn. Gezien de spiegelsymmetrie zul je 30 minuten van je buren mogen 'lenen', daardoor zal de brandwerendheid van jouw gevel maar 30 minuten hoeven te zijn.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor --kruisje-- op di 03 aug, 2010 15:16

daardoor zal de brandwerendheid van jouw gevel maar 30 minuten hoeven te zijn.

Dit kan je realiseren door materiaal gebruik (gevel + draagconstructie!) of door afstand.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Tim Dielhoff op wo 04 aug, 2010 8:13

Joachim Bolte schreef:In 7.5.1 zie je in tabel 7.7 staan dat de WBDBO van de schil bij maatregelenpakket minimaal 60 en maximaal 240 minuten moet zijn, met daarbij ook nog eens de opmerking dat de eisen uit het Bouwbesluit van kracht blijven.

Die minimaal 60 minuten geldt volgens mij alleen voor dat voorbeeld (toeslag bij stapelen). Tenzij eis uit Bouwbesluit hoger is natuurlijk.

In 2.4.1 (deel 1) staat bij 'toeslag': ".....maatregelpakket I. De toeslag hangt hier af van de oppervlakte van de scheidingsconstructie, van de maatgevende vuurbelasting en van de vrije afstand en bedraagt maximaal 60 minuten."

De vuurbelasting geeft me 30 minuten volgens methode BvB.
De scheidingsconstructie blijft ook onder het maximum oppervlak, dus geen toeslag.
De vrije afstand zou nog wat van de eis af kunnen halen, maar in het geval van bouwen op de perceelsgrens logischerwijs niet.

Het Bouwbesluit geeft in mijn geval aan dat ik geen brandcompartiment nodig heb volgens artikel 2.104 (7), lichte industrie en opslag van gewassen. Dus geen wbdbo eis. Die van de methode BvB blijft dus gelden.
Ik moet dus aan 30 minuten voldoen.

Nog een stap verder: volgens 2.4.2 b (deel 1) wordt de brandwerendheid van de buurman normatief op 30 minuten gesteld (want die spiegel je niet, alleen de afstand). Dat zou betekenen dat mijn deel naar 0 minuten kan vervallen. Of is dat net een stap te ver?
Tim Dielhoff
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 04 aug, 2010 8:36

Volgensmij is het een algemene eis voor toepassing van maatregelpakket I. Dat kun je ook tussen de regels door lezen, overal wordt gesproken over die minimale WBDBO van 60 minuten... Bijvoorbeeld in tabel 7.2 (het gaat over de TOTALE WBDBO-eis), of nog duidelijker in de hoofdlijn welke in par. 7.1.1 sub 1 wordt omschreven.

En daarnaast zeg je het al, de WBDBO eis uit het Bb geldt bovenop de MBvB-eis. onder die 60 WBDBO-minuten kom je dus niet uit.

Zou ook een beetje in strijd zijn met het 'gelijke monnikken gelijke kappen principe', wanneer je met de MBvB en/of het bouwbesluit in de hand ervoor zou kunnen zorgen dat je buurman 30 minuten brandwerendheid wordt verondersteld te hebben, en jij niet. Wanneer je jouw redenatie namelijk doorzet krijg je de situatie dat NIEMAND een brandwerendheid hoeft te realiseren.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 04 aug, 2010 8:42

Tim Dielhoff schreef:Het Bouwbesluit geeft in mijn geval aan dat ik geen brandcompartiment nodig heb volgens artikel 2.104 (7), lichte industrie en opslag van gewassen. Dus geen wbdbo eis. Die van de methode BvB blijft dus gelden.

?
BvB is toch om te bepalen of je een gelijkwaardig BC kunt realiseren.
Als jij geen BC hebt hoe kun je dan BvB gaan gebruiken?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor AB op wo 04 aug, 2010 8:44

Tim,

Een BvB brandcompartiment heeft in beginsel een wbdbo van ten minste 60 minuten (deel 1, 2.4.1). Dus ook kom je op een gemiddelde/piekvuurbelasting uit van 30 kg vh/m2, dan nog dien je in de berekening uit te gaan van 60 minuten.
BvB, deel 1, art. 5.2:
Vereiste wbdbo gevel = basiseis wbdbo - Ca - Cb. Stel dat je niet meer dan 60 minuten hoeft te hebben dan wordt de berekening als volgend: wbdbo gevel = 60 - 0 - 30 (spiegelsymmetrisch geleend) = 30.
AB
60+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 04 aug, 2010 8:52

maar als je geen BB-brandcompartiment hebt, dan heb je toch ook geen BvB-brandcompartiment?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand