wbdbo op perceelsgrens

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

Re: wbdbo op perceelsgrens

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 04 aug, 2010 8:55

Louis van Wijk schreef:BvB is toch om te bepalen of je een gelijkwaardig BC kunt realiseren.
Als jij geen BC hebt hoe kun je dan BvB gaan gebruiken?

Heel goed punt... Hoewel 2.104 lid 7 ook een grens stelt aan de permanente vuurbelasting van zo'n compartiment. Wanneer je maatgevende vuurbelasting al 30x19=570 MJ is, kan ik me voorstellen dat de constructie daar een aardig deel van uitmaakt... 2.104 lid 7 is vooral bedoeld voor kassen, en die worden tegenwoordig ook steeds brandbaarder dankzij de toepassing van kunststof als bouwmateriaal.

Daarnaast krijg je nog de vraag of het daadwerkelijk LICHTE industriefunctie is, dat er dus voor de bedrijfsvoering slechts incidenteel mensen aanwezig hoeven te zijn.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Tim Dielhoff op wo 04 aug, 2010 9:24

Ik zie het nu ook, de maximaal 60 minuten slaat natuurlijk alleen op de toeslag. De wbdbo heeft een minimum eis van 60 vanuit de mBvB.

Op basis van het andere punt, even er van uitgaande dat het daadwerkelijk lichte industrie is en de permanente vuurbelasting laag is, zou ik de mBvB niet toe kunnen passen (er is immers geen BC) en is er geen eis aan de wbdbo?

Het pand werd sowieso al in wbdbo 60 min. uitgevoerd om een verandering van bedrijfstak niet in de weg te staan.
Tim Dielhoff
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 04 aug, 2010 13:35

Wees eens concreet, wat voor gebruik zit er in dan? En op welke manier werd het pand dan eerder getoetst? Wanneer dat door een bouwvergunningsaanvraag was, moet daarbij al een beheersbaarheidsrapport hebben gezeten...

Wanneer je dit soort grote gebouwen van functie gaat wijzigen, is daarvoor meestal wel een reguliere bouwvergunning nodig. Dit omdat het gebruik (en de bijbehorende vuurlast) een wezenlijk onderdeel van je toetsing zijn geweest, en de gemeente veranderingen binnen een dergelijk compartiment niet als 'niet-ingrijpend' ziet.
Joachim Bolte
Globale moderator

Vorige

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand