WBDBO 'lenen' bij buren

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

WBDBO 'lenen' bij buren

Berichtdoor Ronald op wo 07 feb, 2007 12:21

Hallo
Ik heb een gevel op 6 meter van de perceelsgrens. De 'totale' WBDBO eis bedraagt 90 minuten. Uit mijn WBDBO berekeningen blijkt dat de afstandbijdrage 60 minuten is. Nu vraag ik me even af: mag ik te allen tijde 30 minuten van de buren 'lenen'? Of mag deze waarde nooit hoger zijn dan de eigen brandwerendheid van de eigen gevel. Toegelicht: omdat de afstandbijdrage 60 minuten is zou mijn eigen gevel een brandwerendheid van 0 mogen hebben. Immers, de vereiste WBDBO bedraagt 90 minuten; ik heb 60 min afstandbijdrage+30 minuten van de buren, dan zou ik er al zijn! Maar voor mijn gevoel klopt dat niet omdat je er dan vanuit gaat dat de buurgevel 30 minuten brandwerend is, terwijl je eigen gevel 0 is. Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd en hoor graag jullie reacties!

Ronald
Ronald

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 07 feb, 2007 13:11

bouwbesluit:
je hebt niks te maken met het pand van de buren
je kijkt naar een spiegelsymetrisch geplaatst gebouw

en als je dan kunt volstaan met afstandscriterium: prima

cu,
Loe
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Ronald op wo 07 feb, 2007 14:06

Dank voor je reactie. Maar je gaat toch uit van een precies gelijk gebouw bij spiegelssymetrie? Als je eigen gebouw dan 0 minuten brandwerend is (exlusief afstandcriterium) dan mag je er dus wel vanuitgaan dat de spiegelssymetrische gevel 30 minuten is?
Ronald

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 07 feb, 2007 14:38

Nee, een identiek spiegelsymmetrisch gebouw.

Dus jij 0 minuten...
dan is dat andere (denkbeeldige identieke) gebouw ook 0 minuten

en moet de WBO komen vanuit de afstand

cu,
Loe
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Ronald op wo 07 feb, 2007 14:57

Bedankt! Dit bevestigt mijn eigen gedachten!
Ronald

Berichtdoor Joachim Bolte op do 08 feb, 2007 15:42

Let er nog wel even op dat wanneer je een gebouw hebt dat onder de wet milieubeheer valt, er straks bij gebruik een strengere eis geldt voor de brandoverslag.
De AMVB's eisen een straling van maximaal 15 KW/m2 op de erfgrens, niet op een spiegelsymmetrisch gebouw.

Tijdens de behandeling van de bouwvergunning zou je hier niet op gewezen kunnen worden, omdat de milieuvergunning geen weigeringsgrond hiervoor is.

J>
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand