We zijn bezig met een bouwvergunning voor een varkensstal. Het is een dierverblijf, dus valt hij automatisch in maatregelpakket 1. Vanwege het feit dat er weinig ruimte is in het bouwblok is er gekozen om de stal in twee lagen te bouwen.
De totale oppervlakte van de twee lagen bedraagd ongeveer 2275 m2 (onderverdieping 1230 m2 en bovenverdieping 1045 m2). De oppervlakte van de bovenverdieping is dus bijna even groot als de onderste laag. Als ik in BvB 2007 deel 1 kijk (figuur 3.2 en art. 3.4.3), lees ik dat hoogstens 50% van de totale gebruiksoppervlakte van het brandcompartiment op een verdieping en tussenvloer mag liggen. Volgens mij betekent dat in dit geval dat de bovenverdieping maximaal 1137,5 m2 mag zijn. De bovenverdieping is kleiner dan de onderverdieping, dus voldoe ik hieraan.
Nu komt het probleem. De beoordeler (van de brandweer) legt de regel iets anders uit. Hij zegt dat de verdieping maximaal 50% van het grondoppervlak mag beslaan. Dat zou in dit plan betekenen dat de bovenverdieping maximaal 1230/2 = 615 m2 mag zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit en waar dit dan staat?
BvD Luc.