Verdiepingen Maatregelpakket 1

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

Re: Verdiepingen Maatregelpakket 1

Berichtdoor Jarnold ter Meer op za 20 dec, 2008 10:51

Bij het stapelen van "brandcompartimenten" zal er ongetwijfeld een toeslag overheen komen. Maar je stapeld in dit geval geen compartimenten, want je betrekt de verdieping op hetzelfde compartiment, dus is er maar 1 compartiment.

Om de maximaal toelaatbare compartimentsgrootte te bepalen wordt uitgegaan van de gemiddelde vuurbelasting, dus de vuurbelasting verdeeld over het totale gebruiksoppervlakte van het compartiment (dus b.g. vloer + v.d. vloer).
Voor het bepalen van de WBDBO wordt uitgegaan van de maatgevende of piekvuurbelasting. Deze zal waarschijnlijk gelijk zijn aan de gemiddelde vuurbelasting, maar dan betrokken op het begane grondniveau. Als de verdiepingvloer een even groot oppervlak heeft als de begane grondvloer is de maatgevende vuurbelasting al 2x groter dan de gemiddelde vuurbelasting.

@Joachim
De vorige officieel uitgebrachte methode "Beheersbaarheid van brand" is uitgebracht in 1995. Volgens mij was die jij bedoeld van 2005 nog volop in ontwikkeling en was een proef die nooit officieel is uitgebracht.
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Re: Verdiepingen Maatregelpakket 1

Berichtdoor Luc Coenen op wo 07 jan, 2009 15:36

Ik heb iemand van Oranjewoud/SAVE gesproken over dit onderwerp. Hij kon het zo uit zijn hoofd niet zeggen. Hij zou het nakijken en overleggen met een collega.
Inmiddels heb ik weer overleg gehad met de brandweerman. Hij heeft toegegeven dat hij verkeerd zat met zijn opvatting. Zijn uitleg was dat in een eerdere "onofficiele" uitgave van de BvB (misschien die van 2005 dan) stond 50% van het grondvlak en in de definitieve versie (BvB 2007) staat 50% de totale gebruiksoppervlakte.

MvG Luc.
Luc Coenen
Nieuwlid

Vorige

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand