Preventie Commissie Zuid Nederland (PCZN) heeft in een notitie opgesteld "Veestallen en gelijkwaardige oplossingen" uitgangspunten geformuleerd omtrent brandveiligheid in grote veestallen. In een beheersbaarheid-van-brand-rapportage voor een nertsenfokkerij met een gebruiksoppervlak van ca 7500 m2 (één BC) wordt deze notitie aangehaald om af te mogen wijken van de door de methode Beh van Br 2007 vereist maximum van 2500 m2 met een factor 3.
Om te achterhalen in hoeverre eea terecht is om deze notitie aan te halen zou ik gaarne deze uitgangspunten willen controleren en wat belangrijker is de achterliggende gedachte betreffende de diverse brandveiligheidsaspecten (aanval brandweer, inventaris, planologie, bouwkunde, installatie, interne organisatie) van deze notitie willen weten. Kan iemand mij helpen aan de inhoud van deze notitie cq de achterliggende gedachte van deze notitie ? Bij voorbaat mijn dank !
Daarnaast vraag ik me af of in den lande meer afwijkingen zijn van het uitgangspunt van een BC van maximaal 2500 m2 betreffende dierenverblijven. Zelf vind ik het zorgwekkend dat dierenverblijven gezien worden als "lichte gebruiksfunctie", naar mijn idee is het houden van levende have in een gebouw toch iets heel anders dan het opslaan van verpakte goederen in pallets. Een aanval brandweer zal bij beide typen ook heel anders verlopen lijkt mij in geval van een calamiteit. Toch iets om mee rekening te houden...
Ik ben benieuwd naar uw reacties !!
Met vriendelijke groet,
Helga