PGS-15 ruimte meenemen in vuurlastberekening?

Hier kun je alle vragen over de "Brandbeveiligings concept beheersbaarheid van brand" en vuurlast berekeningen stellen

PGS-15 ruimte meenemen in vuurlastberekening?

Berichtdoor Erik Hage op ma 14 sep, 2009 13:39

Hallo,

ik heb een ruimte waarin een bunker wordt gerealiseerd volgens PGS-15 met opslag gevaarlijke stoffen. moet ik nu in mijn variabele vuurlastberekening (voor het gehele pand) deze inventaris meenemen?

bij voorbaat dank voor de reactie
Erik Hage
Nieuwlid

Re: PGS-15 ruimte meenemen in vuurlastberekening?

Berichtdoor Nikee op ma 14 sep, 2009 14:07

Zie paragraaf 3.2.2 van deel 1 van BvB.
Nikee
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 14 sep, 2009 14:08

Waarvoor heb je de variabele vuurlast van het hele pand nodig dan?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Erik Hage op ma 14 sep, 2009 15:03

Joachim Bolte schreef:Waarvoor heb je de variabele vuurlast van het hele pand nodig dan?

omdat het de 2000 m2 overschrijdt, dus BvB om een niet te hoeven compartimenteren.
Erik Hage
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op di 15 sep, 2009 11:35

Dan heb je dus de vuurlast van het COMPARTIMENT nodig, en niet die van het pand... Lijkt een klein detail, maar je moet je afvragen waarover je gelijkwaardigheid gaat... inderdaad, de OMVANG van je compartimenten (afwijkend van art. 2.105), en niet zozeer de INDELING in BC's en de ligging ervan (uit 2.104)

Vanuit 2.104 lid 2 moet je bunker dus waarschijnlijk een eigen BC zijn, binnen het grotere BC. Op dat momten hoef je dat kleine BC zelf niet met BvB te beoordelen (wel met PGS-15, daar staan ook bouwkundige eisen in), maar moet je wel kijken of de combinatie van die twee BC's voldoet aan de randvoorwaarden uit BvB.

E.e.a. staat ook tamelijk duidelijk omschreven in de PGS-norm zelf.

http://content.publicatiereeksgevaarlij ... 5-v0.0.pdf
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Erik Hage op di 15 sep, 2009 13:37

Joachim,

dank je voor de heldere reactie
Erik Hage
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op di 15 sep, 2009 13:43

Let er dus ook wel op dat het bouwbesluit misschien maar 60 minuten op die opslag vraagt, terwijl de PGS-15 daar strenger in kan zijn, en misschien zelfs explosievoorzieningen etc. vraagt. Wanneer de opslag milieuvergunningsplichtig is, is er een aanhoudingsgrond op de bouwaanvraag, en ben je verplicht de zwaardere milieu-eis in je bouwaanvraag te verwerken.

Bij meldingsplichtige bouwwerken is die koppeling er niet, en kan het dus zijn dat je een bouwvergunning krijgt die je niet uit kunt voeren zonder strijd te krijgen met de milieuvoorschriften. Ik zou je dus zeker aanraden om goed te onderzoeken welke voorzieningen je nodig hebt, en deze (verplicht of niet) ook in de bouwaanvraag te verwerken. In je Rapportage beheersbaarheid kun je ook op de aanwezigheid van de opslag ingaan, en een koppeling maken met de PGS. De brandweer zal je dit zeker in dank afnemen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op di 15 sep, 2009 13:45

Stond er niet en BvB dat deze niet van toepassing is op ruimten met gevaarlijke stoffen? :?:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 15 sep, 2009 14:40

Zo goed ken ik hem nog niet uit mijn hoofd (ben echt te lang uit het preventiewerk...) maar het zou me niet verbazen. De milieunormering is zoveel specifieker en waarschijnlijk ook strenger dat je niet nog eens met BvB aan de slag zou moeten.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Palmpie op di 15 sep, 2009 15:15

Joachim Bolte schreef:Zo goed ken ik hem nog niet uit mijn hoofd (ben echt te lang uit het preventiewerk...) maar het zou me niet verbazen. De milieunormering is zoveel specifieker en waarschijnlijk ook strenger dat je niet nog eens met BvB aan de slag zou moeten.

BVB Deel 1

blz 18:

Een algemeen uitgangspunt bij gebruik van de Methode BvB is dat gevaarlijke stoffen (voor zover ze toegestaan zijn) worden meegerekend bij de bepaling van de vuurlast en vuurbelasting, indien ze tijdens de te verwachten brandduur aan de brand kunnen deelnemen.
De Methode BvB kan overigens nìet worden gebruikt voor het verminderen van eisen die op grond van de Wet Milieubeheer aan situering, compartimentering en installaties worden gesteld. Specifieke regels voor objecten waarin (bij brand) gevaarlijke stoffen worden gebruikt, op- of overgeslagen, worden in de Methode BvB niet gegeven. Daarvoor wordt verwezen naar de relevante regelgeving en richtlijnen.

Blz 21:

3.2.2 Gevaarlijke stoffen
Indien er vanuit bestaande regelgeving gevaarlijke stoffen (mogen) voorkomen in brandcompartimenten waarop de Methode BvB wordt toegepast, dan moet de verbrandingswaarde van die stoffen worden meegerekend in de vuurbelasting indien ze kunnen deelnemen aan een brand in het brandcompartiment.
Dus ook wanneer in een kast of een kluis gevaarlijke stoffen voorkomen binnen een BvB-compartiment, dan moet de verbrandingswaarde ervan in de volgende gevallen altijd worden meegeteld:
- indien de afscheiding ervan minder dan 60 minuten brandwerend is, of;
- bij een brandwerendheid van de afscheiding gelijk of hoger aan 60 minuten: indien de brandwerendheid van de afscheiding lager is dan de maatgevende vuurbelasting in het grote brandcompartiment.
De Methode BvB is eveneens bruikbaar in het kader van de publicatie PGS15 [16] over opslagen voor (verpakte) gevaarlijke stoffen. De Methode BvB kan daar worden toegepast om te bepalen of een opslag groter kan zijn dan de 1000 m2 die het Bouwbesluit (voor nieuwbouw) aangeeft. De eisen die BvB daarbij stelt, gel-den dan in aanvulling op de eisen van PGS15.
Paragraaf 3.5.3 geeft in dat verband overigens aanvullende bepalingen voor het geval van BvB-compartimenten met een opbouw, zie paragraaf 3.5.3.
Het Afwegingsmodel (Deel 3) geeft bij het voorgaande enige nadere indicaties.
Palmpie
1000+ berichten

Volgende

Keer terug naar Beheersbaarheid van brand