s vreeman schreef:sorry hoor, maar echt doordacht kan ik het concept niet noemen. Wie heeft ooit die 300.000 kg bedacht om maar eens wat te noemen, maar vooral op basis van wat??. Ik kan zelf wel iets verzinnen: basis bouwbesluit=1.000 m2, stellingopslag 15m met gemiddeld ca. 280 kgvh/m2 en 20 kgvh Qpermanent levert 300.000 kgvh op.
Met de nieuwe versie van bvb nog wat extra gegoochel met getallen zodat het nog wat lijkt, maarja het blijft wat mij betreft een gedrocht.
Tja, de uitgangspunten moeten simpel zijn... maar ik ben het met u eens dat de aannames niet terug te leiden zijn en niet goed onderbouwd lijken. Vooral wanneer je het bouwbesluit ernaast legt wat van een vuurlast van (1000x60) 60.000 kgvhe uitgaat als 'beheersbaar'. Hoezo gelijkwaardigheid?
s vreeman schreef:Helder dat er behoefte is aan een beoordelingsmethode, dus in zoverre prima. Wel wil ik voorkomen dat de methode 'de' oplossing is en er vervolgens niets anders meer wordt geaccepteerd. Dat is niet de bedoeling van gelijkwaardigheid: "het is gelijkwaardig als het aan bvb voldoet" accepteer ik niet en hoeft niemand te accepteren. Goed doordachte alternatieven waarbij de brandveiligheid integraal is beoordeeld moeten door de collega toetsers geaccepteerd kunnen worden, anders hadden we net zo goed bvb in de Regeling Bouwbesluit op kunnen nemen (hellup!)
Helemaal mee eens, vooral met dat stuk over het 'niet verder kijken dan je gelijkwaardigheid lang is'. Maar die situatie wordt denk ik niet alleen veroorzaakt door een gebrek aan kennis bij de preventist, maar ook door een gebrek aan betrokkenheid bij de adviseur+gebruiker, en een angst (volgensmij gegrond) dat adviseurs het ook niet zo op het concept 'veiligheid' hebben. Klinkt zwart-wit, maar ik zie het nog steeds te vaak misgaan om het anders op te schrijven. Wanneer je dan een integer, kundig bureau bent wat een goede berekening met een alternatieve methode opzet, is er grote kans dat door deze angst de berekening met achterdocht behandeld wordt.
Vaak is er in een persoonlijk gesprek met preventist/B&W wel het e.e.a. recht te trekken, maar dat kost ook weer tijd en moeite en frustratie.
s vreeman schreef:Dus, wees creatief en gebruik de kennis (dus ook fysische kennis) die er is verstandig en verschuil je alsjeblieft niet achter kennisniveau e.d.: blijkbaar tijd om hier meer aandacht aan te besteden.
Zeg eens, denkt u dat er meer bureaus zijn die hun fysische kennis gebruiken om een VEILIG concept op te stellen, of meer die die kennis gebruiken om zich naar een minimaal veilige 'waarheid' toe te rekenen...
Ik zie persoonlijk alleen maar 'standaard' berekeningetjes langskomen, niets 'innovatiefs', en altijd is er wel met de cijfers gegoocheld om 'goed uit te komen'. Mag ik op dat moment vertrouwen stellen in de fysische kennis van adviseurs IN HET ALGEMEEN? Ik weet uit ervaring bij welke bureau's er een klein of groot oogje in het zeil gehouden moet worden, en bij welke er striktere controle nodig is, maar je die ervaring niet hebt en iedereen over dezelfde kam scheert, is er meer reden tot wantrouwen dan vertrouwen...
Waarom stellen de adviseurs geen 'autoriteit' op om kwaliteit te borgen? Ideetje: Laat de gemeenten, regio's en provincies een site met een openbare blacklist gaan bijhouden!

Zo gauw een bureau inhoudelijk miskleunt, en de gemeente komt erachter, streepje achter de naam, en een omschrijving van de fout(en). Bij drie of meer streepjes kun je het dan verder wel vergeten in adviseursland, lijkt mij...
Ik heb het dan overigens niet alleen over brandveiligheid, maar ook over milieu, ruimtelijke ordening, energieprestatie en verdere bouwbesluittoets...
Op diezelfde manier zou je daarnaast een lijst van gemeenten bij kunnen houden die 'onnodig' moeilijk doen over onderzoeken.