sanes schreef:Wat is de achterliggende (veiligheids)gedachte bij de grenswaarde van een inwendige hoogte van 15 meter in de methode BvB:2007 (maatregelpakketten 1 t/m 3).
Ik heb een project van 5 bouwlagen met een atrium. Het atrium is op de begane grond in open verbinding met een bedrijfsrestaurant en 60 minuten brandwerend gescheiden van de verdiepingen (kantoortuinen). Er wordt voldaan aan alle criteria van maatregelpakket 1 m.u.v. de inwendige hoogte. De inwendige hoogte van het atrium bedraagt 16 m (hoogste verdieping) en ca. 20 m in de nok van de koepel. Op basis hiervan zou men maatregelpakket 4 moeten toepassen en dus een sprinklerinstallatie.
Gezien de functie van het BvB-compartiment en de overschrijding van de grenswaarde van 1 m (verdieping), respectievelijk 5 m (nok) vind ik een sprinklerinstallatie een vrij zware maatregel. Wellicht kan ik een betere mening vormen als ik weet waar de grenswaarde voor de inwendige hoogte op gebaseerd is.
Iemand die antwoord heeft op deze vraag of een soortgelijke situatie bij de hand heeft gehad ?
Alsof de 60 minuten brandwerende scheiding (met veel glas naar ik aanneem, want dit is zo mooi aan een atrium...) niets kost. Heb je de opdrachtgever het rekensommetje al eens laten maken sprinkler v. bouwkundig met wat toetsers en bellen (oftewel BvB 2007)?
Komt bij de BvB 2007 geen wet is, gelukkig. Zolang men in de methode weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag en brandwerendheid nog beschouwd als hetzelfde (wat het dus niet is) en ook andere dingen niet in perspectief zijn weergegeven blijft dat hopelijk zo. Ik blijf wat sceptisch en ben ik ervan overtuigd dat je ook met goed verstand andere gelijkwaardige oplossingen zou moeten kunnen toepassen.
Nog een leuk discussiepuntje uit BvB 2007:
De weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag
van een andere compartiment
naar het grote compartiment bij pakket IV is gekoppeld aan de gemiddelde vuurbelasting in het grote compartiment. In de toelichting staat dat de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag bedoeld is om te voorkomen dat een brand van buiten het grote compartiment
naar het grote compartiment over- of doorslaat. Leg mij dan nog eens uit wat de gemiddelde vuurlast in het grote compartiment hier in g'dsvredesnaam mee te maken heeft: volgens mij moet je dan toch juist het risico
buiten het grote compartiment in beeld brengen en bijvoorbeeld koppelen aan de vuurbelasting van dit aangrenzende compartiment. Goed, dit zal wel te simpel gedacht zijn.
Sorry, ben soms wat gefrustreerd door gebrek aan boerenlogica in ons vak...
Gegroet en fijne avond.